Vítěz Masterchefa Pecina: MasterChef je estráda, chtěli mě manipulovat, ale nenechal jsem se
Šance, že se stane vítězem reality show MasterChef Česko, si Martin Pecina dával asi takové, jako že se zjeví americký strýček se 400 miliony dolary. Konkurence byla velká, kulinářské výzvy náročné a on měl navíc jasnou představu o tom, jak chce prezentovat sebe i svá jídla. „Rozhodně jsem se nechtěl dostat do situace člověka, který bude někoho pomlouvat a bude se negativně vůči někomu vymezovat. Moje úloha byla šmrdlat si něco v pánvičce, a ne hodnotit ostatní soutěžící,“ říká s tím, že si uvědomoval, jak podobné televizní formáty fungují a že v nich nejde jen o vaření, ale i o různá, leckdy zveličená dramata, emoce a vyjádření vytržená z kontextu. Naučil se proto mluvit v krátkých, úderných větách, ze kterých se nedalo nic ustřihnout, nebo do nich něco přidat.
Úsporný byl nový MasterChef nejen ve svých promluvách, ale i při vaření. „Zvolil jsem strategii dost odlišnou od ostatních lidí, protože oni dělali často sofistikovaná komplikovaná jídla. Já jsem si vždycky vzal nějakou základní blbost a kolem toho jsem to postavil, takže jsem si to nedělal těžké. Jak se ve své práci grafického designéra snažím pracovat s poměrně minimalistickými prostředky, tak tady jsem z toho prdu dělal kuličku, anebo z nějakého jiného materiálu jsem dělal kuličku, a někdy to vyšlo. To byla věc, kterou porotci i oceňovali, že jsem si to nedělal složité, ani jsem si nikdy nebral drahé suroviny. Já jsem nikdy nechtěl kaviár a foie gras, vzal jsem si kus chleba,“ popisuje Martin Pecina taktiku, která z něj udělala vítěze šesté řady populární reality show, jež on sám nazývá „estrádou“.
Na jednoduchost přitom sázel i při servírování jídla. „Ty moje talíře vypadaly dosti odpudivě po většinu soutěže a trvalo drahnou dobu, než jsem se dopracoval k nějakému stavu, který byl aspoň uspokojivý. A pak přišlo finále, kde už jsem věděl, co dělám, a věděl jsem, že se chci prezentovat něčím, co bude hodně prosté, jednoduché, že to bude jídlo, které jednoznačně na tom talíři říká, co je zač,“ vysvětluje, proč se v posledním kole rozhodl udělat parafrázi na moravskou zabijačku. Tradičním masovým hodům by chtěl zasvětit i vlastní kuchařku. „Docela rád bych sestavil nějakou knihu, která vzdá hold českým a moravským zabijačkám. A zároveň zkusí ukázat, že z těch stejných surovin se dají dělat i trošku jiné pokrmy než jenom jitrnice, jelito a prdelačka,“ prozrazuje své plány, které odmítá podřizovat komerčnímu úspěchu.
„Domnívám se, že když začnete přemýšlet o tom, co bude komerčně úspěšné, tak vás to začne nesmírně svazovat. A začnete si dělat různé průzkumy a začnete jít po srsti a budete dělat věci, které jsou veskrze průměrné. Vždycky, když chcete udělat věc, která je nadprůměrná, tak se musíte vykašlat na to, co si myslí vox populi a musíte to udělat nejlépe, jak to udělat umíte, a to je vlastně tajemství mého, v uvozovkách, úspěchu. To, že jsem byl úspěšný ve svém oboru, v grafickém designu, je výsledkem toho, že jsem kašlal na to, co si o tom myslí veřejnost,“ dodává s tím, že nemá v úmyslu stát se mediální hvězdou.
Jaké byly jeho vztahy s porotci? Čím soutěžící zklamali štáb? Co ho v soutěži bavilo ze všeho nejmíň? Chtěl svou účast někdy vzdát? Nebo co do reality show vnášel? Na tyto a další otázky odpovídal grafik, typograf a vítěz soutěže MasterChef Česko Martin Pecina.