Video placeholder

Pět let jsem byla nikdo, psaní mě naučilo nelpět na společenském úspěchu, říká spisovatelka Jolanta Trojak

Čestmír Strakatý

Napsat knihu chtěla Jolanta Trojak odmala, trvalo jí ale roky, než se k tomu odhodlala. „Psaní je moje celoživotní láska a způsob, jak se projevit, ale musela jsem hledat odvahu postavit se sama za sebe a přejít ze strany teoretika umění a kurátora, který poskytoval servis umělcům, k tomu tvůrčímu umělci, který jde s kůží na trh,“ přiznává. Když ukončila provoz galerie, řekla si teď, nebo nikdy, a na vytvoření románu si dala rok. Tvůrčí proces se nicméně protáhl a její debut Svatava nakonec vznikal pět let, které ji stály spoustu energie i sebezapření. Nelituje. Nejenže si díky svému literárnímu alter egu uvědomila, co je v životě důležité, ale podle nakladatelství Host se stala adeptkou na objev roku.

„S mým skonem k perfekcionismu bych mohla psát dalších 10 let. A tím způsobem se nějak i schovávat před projevením se,“ netají se historička umění, galeristka a kurátorka Jolanta Trojak obavami, kterým čelila před vydáním své prvotiny. I tak ji psala pět let, což neplánovala. Myslela si, že za rok bude mít hotovo. Nestalo se, což s sebou přineslo další pochybnosti. „Byla jsem najednou nikdo. Byla jsem člověk, který, když přišel do společnosti a někdo se zeptal, co dělá, tak jsem říkala, protože jsem upřímná, že píšu knihu. A když to trvalo už pátý rok, tak jsem do té společnosti skoro nechodila, protože to bylo vlastně nepříjemné. Ale naučilo mě to neodvozovat svoji hodnotu od společenských úspěchů a hledat ji uvnitř sebe, a k tomu mi byla ta kniha skvělým průvodcem,“ říká.

Hledání základního lidského údělu a naplnění vlastního potenciálu je i leitmotivem její knihy Svatava, která vychází z žánru okultistického románu, ale zdaleka nezůstává jen u něj. Stejnojmenná hlavní hrdinka v něm vládne nadpřirozenými schopnostmi, se kterými neumí nakládat, a po příchodu do Prahy se stává obětí různých podvodníků s ezoterií. „Je to člověk, který má bezhraniční empatii a víc se naciťuje na druhé, než aby cítil vlastní hranice. To téma je hodně aktuální, protože téma hranic řeší skoro každý z nás. Je to o hledání středu, kdy se člověk přestane potlačovat a začne se projevovat, a to je vlastně moje téma. Zní to všechno strašně vzletně, ale je to spíš o tom napojení se na sebe sama a zbavení se společenských tlaků i těch tlaků, které vyvíjíme sami na sebe. Jaký by člověk měl být, jak by se měl chovat, co by měl v životě dokázat a tak, a spíš se napojit na tu svoji intuici a začít žít podle sebe,“ přibližuje ústřední postavu a její pohnutky.

Řadu paralel se současností odráží i doba, ve které se děj odehrává. „Je hodně podobná té dnešní. Je to doba po expanzi průmyslové revoluce, kdy přišla obrovská adorace hmoty, techniky a pokroku. Starý svět 19. století skončil a člověk se snažil adaptovat na úplně novou realitu. Někomu to šlo líp, někomu hůř. Bůh, který byl předtím zakotvený ve světě, byl s rozumem přírodních věd vydělený a částečně popřený a člověk ho hledal tak jako dnešní člověk ateistického Česka v různých ezoterických teoriích, v okultismu, v drogách, v různých druzích úniku, eskapismu do minulosti,“ říká s tím, že zoufalství dokázalo vehnat lidi do náruče nejrůznějších šarlatánů tehdy stejně jako dnes. I o tom je román Svatava.

Z jakých fakt kniha vychází a nakolik se mísí s fikcí? Proč se po vysoké škole rozhodla odjet do Indie a co tam zažila? Čím je pro ni jóga? Jak ji ovlivnila smrt otce? A co plánuje dál? Na tyto a další odpovídala spisovatelka a historička umění Jolanta Trojak.

Rozhovory Prostoru X můžete nově sledovat i bez reklam. Využijte Premium+>>>