Video placeholder

Klempíř: Nevolme slabé! Generál vytáhl kočičky, Danuše trhací kalendář, ale nejtvrdší kalibr je Babiš

Čestmír Strakatý

Jakkoli to vypadá, že nemilosrdnou bitku o prezidentský úřad vede demokratický tábor proti Andreji Babišovi, skutečnost je jiná, upozorňuje Oto Klempíř. Post, o který se bojuje, otevře nejen vítězi voleb, ale také jeho rodině, přátelům, známým nebo odborníkům dálnice na Hrad a za to podle politického marketéra a hudebníka stojí všechno. A proto v první televizní debatě „kandidáti bzučeli jak hejno komárů v červenci, jenom je plácnout,“ nicméně druhý den nikoho nezajímali. I gesto odstoupivšího Josefa Středuly přebil daleko větší trumf. „Soud nahrál Andreji Babišovi, dal mu do ruky pancrfaust,“ říká Klempíř s tím, že expremiér má navíc ze strategického a taktického hlediska nejlepší kampaň.

Prezidentská kampaň je přitom podle politického marketéra a hudebníka Oty Klempíře obehraná písnička, která říká: Pojďme udělat po stopadesáté tutéž věc jinak. „Peloton to dělá standardně, ale tři esa na špici si vedou velmi dobře. Generál vytáhl standardu, flanel, pejsky, kočičky. Danuše má trhací kalendář, do toho se vehementně brání, že je nevinná. A ten kalibr nejtvrdší, to je Andrej Babiš, který vyhrál soud a má v ruce granát. A teď uvidíme, kam ho hodí a co udělá protistrana. Granát je ošemetná věc, protože když hodíš blbě, tak on dopadne dřív, než má vybuchnout, a oni ti ho hodí zpátky. A teď je otázka, co všechno se stane a stát se může spousta věcí,“ konstatuje na základě svých zkušeností Klempíř, který mimo jiné radil štábu Karla Schwarzenberga v roce 2013.

Zatímco emoční marketing sílí, osobní výkony kandidátů v Superdebatě veřejnoprávní televize hodnotí politický marketér jako slabé. „Kdyby to bylo v antickém Řecku, tak by bohové, místo aby jim pomáhali, zůstali na Olympu, protože to bylo nesnesitelné ti porcelánoví lidé, jak tam vykřikovali nějaká svoje umaštěná hesla,“ kritizuje, a i když připouští, že zvolené prostředí a formát nebyly optimální, polehčující okolnost to pro něj není.  „Když někdo soutěží o takovou pozici, nemá žádné právo být nesvůj. Nemá žádné právo na nějaké skrupule, nemůže být v rohu, musí prosazovat svou vůli stát se prezidentem, a to tam teda těžce drhlo,“ má jasno.

O tom, co přinese první volební víkend, podle Klempíře nerozhodnou povrchní průzkumy, ale hlubinné potřeby voličů. Kdo je identifikuje, vyhraje. „Jak se říká, nikdy není dost jachet a nikdy nemáš dost sluhů, takže jsou tu peníze, musíš se mít dobře. Chceš se mít líp než ostatní, a proto říkáš: Jsem v tomhle cechu a chci, aby nám přidali!,“ vypočítá motivace, které o budoucí hlavě státu rozhodnou. Vybírat se podle něj bude z favorizované trojice Danuše Nerudová, Petr Pavel a Andrej Babiš. „Peloton slabých jakoby nebyl, teď tady máme ty silné a otázkou zůstává, kdo v čích očích je ten nejsilnější. Můžeme mít různé ideje, ale to hlasování, ta volba se nedá přelstít. To tam prostě lidi hodí a bude to tak,“ uzavírá svou hypotézu bonmotem „neokrádejme chudé, nevolme slabé“.

Kdo z favorizované trojice prezidentských kandidátů sjednocuje společnost? Co čeká v následujících dnech poradce Danuše Nerudové? Proč se Petr Pavel v případě svého vítězství zavazuje k navrácení ukradené standardy? Co lze čekat od Andreje Babiše, pokud bude prezidentem? Nebo proč se Robert Neruda nestane prvním gentlemanem? Na tyto a další otázky odpovídal politický marketér a hudebník Oto Klempíř.

Rozhovory Prostoru X můžete nově sledovat i bez reklam. Využijte Premium+>>>