Strejček: Beru velké prachy za debilní ilustrace, umělé inteligence se nebojím, i když většina lidí půjde od válu
Furt se musím přizpůsobovat, říká zakladatel prvního českého ilustrátorského studia Vladimír Strejček a přiznává, že jeho 21leté působení na trhu provází řada paradoxů. Dravce, jak nazývá svou značku DRAWetc., pod kterou dnes vznikají téměř všechny reklamy na pivo, založil, aby mohl předstírat, že na návrzích předkládaných klientům pracoval celý tým. Ve skutečnosti je vytvářel sám, coby messenger rozvážel zadavatelům a pak si ověřoval, jestli vše v pořádku dostali. Fakt, že dvě dekády patří ke špičce ve svém oboru, přičítá tomu, že nedělá byznys, ale „jen“ si kreslí. A překvapuje i tím, že navzdory dlouhodobému pilování vlastního stylu, teď dostává nejvíc zaplaceno za úplně „debilní ilustrace“, které vyvolávají dojem, že je pravák dělal levou rukou.
Díky tomu, co ilustrátor a malíř Vladimír Strejček od roku 2002 v branži zažil, má pro strach uděláno. Nepopírá přitom, že v začátcích se bál, že odchod klíčového člověka z jeho studia, bude mít fatální následky, že jeho ztráta bude výhrou pro konkurenci nebo že DRAWetc. přestane být vyhledávaným pro své kvality. Nic z toho se nestalo, a tak nevnímá jako hrozbu ani masivní nástup umělé inteligence. „Mění se to. 90 % toho, co jsem dělal v minulosti, už dneska nedělám, musel jsem změnit spoustu typů kreslení nebo toho užitého vizuálna. A kdyby mi tenkrát někdo řekl: ‚Dělat to nebudeš!‘, tak bych řekl: ‚A co budu dělat, čím se jako budu živit?‘ Ale ono se objevilo něco nového, furt se objevují nové disciplíny, nové výzvy. Pořád s tím nějak pracuju a snažím se přizpůsobit a používat to a dělat to nejlíp, takže umělá inteligence? Hele, během roku se to naučím perfektně používat a budu o to mít obohacenou svoji práci. Bude to super,“ má jasno.
Přes svůj pozitivní přístup k inovacím připouští, že trhem AI otřese v základech. „Můj dojem z toho je, že komerční ilustraci, kterou dělám já, to fatálně předělá, že to 90 % lidí sebere práci. Je to otázka času. Storyboarding bude dělat umělá inteligence, nějaké vizuály, kdy chlápek ve slamáčku s travičkou v puse jede v traktůrku a za ním se něco děje a bude to nějaká reklama na nějaký stroj, to si vypromptujete, vyspecifikujete si člověka, vyspecifikujete si všechno možné,“ predikuje s ohledem na výsledky, které je aktuální verze služby Midjourney schopná generovat na základě textového zadání. Co je dílem jejím a lidským je už nyní pro Strejčka mnohdy těžké rozpoznat. Využívání nástrojů umělé inteligence podle něj nahrává také práce s daty. „Budou mít analýzy, analýza je strašně silná věc. Vás to bude mít analyzovaného do šestého kolene zpátky a tahle inteligence přesně pro vás, do vkusu vaší cílové skupiny navrhne obsah vizuálu, ať už ta samá, nebo jiná vám to nakreslí, a pak přijdou jenom kluci, kteří postaví lešení a přijde stroj a ten to natiskne,“ nastiňuje další pravděpodobný vývoj muralů, pro které je DRAWetc. vyhledávaný.
Samotný zakladatel ilustrátorského studia považoval donedávna za svou mistrovskou disciplínu precizní lineární kresbu. „Tu jsem se snažil jet, až s jakoby kaligrafickým šílenstvím ji cizelovat, abych to měl dokonalé. S tím se dá nakreslit úplně všechno. Takže si ji piluju, piluju a pak jsem si v nějaký moment řekl: ‚Jo, teď už mě to baví,‘ a začal jsem na tom stavět. A pár let zpátky jsem začal kreslit styl, který se jmenuje Doodle. Je to vlastně úplně blbý, debilní styl, kdy děláte bezpřítlakovým brushem jednoduché tvary. Vždycky říkám, když se o tom s někým bavím, že pro mě je kdysi dávno zakladatel toho Keith Haring. To jsou ty jednoduché tvary, obrysy, siluety a vy vlastně hledáte nejjednodušší, ale nejperfektnější zobrazení něčeho, ať už konkrétní věci, abstraktna, nebo nálady, a koumáte, jak to udělat. No a já jsem tady ten Doodle začal dělat tak, že opravdu máte dojem, že to budete dělat levou rukou radši, aby to bylo echt blbý. Nicméně pro mě je překvapení, že to je věc, která se po mně chce teď nejvíc, já to dělám, jsem za to strašně dobře placený a nechápu to, nedává mi to vůbec smysl,“ glosuje své nečekané úspěchy a s nadsázkou dodává, že občas „hříšně zkouší, co klient ještě zkousne.“
Jak se mu s blížící se padesátkou daří udržovat svěžího tvůrčího ducha? Co ho rodiče nenaučili a on vyžaduje od svých dětí? Proč ho Instagram dělá šťastným? Nebo jaké má špatné vlastnosti? Na tyto a další otázky odpovídal ilustrátor a malíř Vladimír Strejček, zakladatel prvního českého ilustrátorského studia DRAWetc.