Video placeholder

Martinek: Nechci být s dítětem doma, do práce jsem se vrátila po týdnu, reakcím na to se usmívám

Čestmír Strakatý , Eva Albrechtová

Věděla jsem, že dítě chci, ale nechci být doma, říká šéfka vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu Aneta Martinek s tím, že týden po porodu znovu pracovala. Nemusela, chtěla. „Mám hrozně ráda svoji práci a myslím, že v oboru, ve kterém pracuju, kdybych byla doma, tak se vracím úplně s jiným rozpoložením a s úplně špatnými informacemi, protože už je strašně rychlý,“ je přesvědčená a kariérní příběhy členek původně facebookové skupiny založené v roce 2014, kterých je dnes 35 tisíc, její slova potvrzují. Ženy z Prahy a větších měst patří v tomto ohledu k těm šťastnějším, ty z regionů stále naráží na stereotypy, nebo dokonce odsouzení, že naruší zdravý vývoj svého potomka, pokud nebude do tří let v péči matky.

Je naprosto v pořádku zastávat „jen“ mateřskou roli, pokud to tak žena chce, podotýká Aneta Martinek. Sama měla jasno v tom, že se své kariéry na úkor rodičovství nechce vzdát, že chce obojí sladit. Netajila se tím, čímž si vysloužila v lepším případě nepochopení. A nejen ona, za podivína byl i její manžel, který ji po půl roce vystřídal na rodičovské a do péče o dceru i domácnost se zapojuje rovným dílem. „Moc se o tom nemluvilo, pokud holky pracovaly, tak se o tom bály mluvit, protože dostávaly pak zpětnou vazbu, která není úplně lehká. Teď se o tom mluví mnohem víc, je mnohem víc diskuzí na tohle téma, už i na sociálních sítích se nebojí holky tohle otevírat a zároveň ani kluci,“ popisuje posun ve vnímání, který zaznamenala za poslední tři roky, jak ze své osobní zkušenosti, tak z pozice šéfky vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu. Ta je už osmým rokem největší tuzemskou marketingovou komunitou a v rámci svých projektů nabízí českým marketérkám a přidruženým povoláním nejen profesní poradenství a rozvoj, ale také bezpečný prostor pro sdílení problémů, které řeší primárně ženy.

„Měly jsme případ, že nám přišla jedna studentka a říkala: ‚Hele, musím teď trošku zvolnit, manžel si stěžuje, že až moc hlídá děti a má studené večeře.‘ A to je přesně ta podpora, kterou ony nemají a potřebují to místo, kde jsou s dalšími holkami a řeknou si: ‚To je taky na prd, na mě taky takhle tlačí,‘ a podpoří se v tom, že na to mají a můžou si jít za tím svým cílem. To je pro ně hrozně důležité,“ popisuje přetrvávající genderovou nerovnost, která v krajských městech zdánlivě není tématem, ale v těch menších pořád převládá. „Tam opravdu jsou ty holky takový ten klasický model. Tři roky, další dítě, další tři roky, šest let doma. A potom se vrací na pozice, které jsou kolikrát nižší,“ upozorňuje s tím, že výjimečné není ani to, že zaměstnavatelé odmítají přijímat i ženy připravené nastoupit zpět do pracovního procesu po půlroční rodičovské. Přitom z 200 tisíc lidí pracujících v oboru je marketérek 61 %. Toho, že by je do budoucna nahradila umělá inteligence, se Martinek nebojí.

„Nesmíme zapomínat, že firmy mají nějaký tone of voice, že nějakým způsobem mluví. Třeba pro nás ChatGPT je hrozně skvělý pomocník, ale nikdy nebude stoprocentní, vždycky tam musí být člověk, který se zaprvé dobře ptá a zadruhé to pak přepíše do toho našeho tone of voice, protože my třeba tykáme v komunikaci. V naší komunitě se jenom tyká, používáme slova stylem, že mluvíme s kamarádkou, to znamená, že nejsme formální. A tohle nám ChatGPT nikdy nenapíše,“ je přesvědčená. Některá pracovní místa kvůli AI bezpochyby zaniknou, ale řada jich také vznikne. Podle studie společnosti BCG a neziskové organizace Aspen Institute, na kterou se odvolává, by do roku 2030 mělo nad rámec běžné fluktuace přijít o práci přibližně 330 tisíc Čechů a Češek a vytvořit se asi 520 tisíc nových pozic, pro které budou chybět pracovníci, nebo pro ně nebudou mít ti stávající potřebné dovednosti. Nejen pro #HolkyzMarketingu tak bude klíčové držet s novými trendy krok, pokud budou chtít uspět.  

Jak marketing ovlivňuje ekonomická krize a nulová nezaměstnanost? Proč ženy využívají částečné úvazky pouze v omezené míře? Jak lze vytvořit bezpečný prostor pro 35 tisíc členek? A kdo vlastně tvoří gros komunity? Na tyto a další otázky odpovídala Aneta Martinek, šéfka vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu.

Rozhovory Prostoru X můžete sledovat i bez reklam. Využijte Premium+>>>