Münich: Politici jsou často mimo, je třeba změnit zkoušky a zvýšit kapacity škol, víme jak
Daniel Münich psal už před 20 lety o problémech v českém školství. Moc se toho nezměnilo. Dnes člen NERV a akademického think-tanku IDEA při CERGE-EI identifikuje nejbolestivější problémy hlavně v kapacitách středních škol, systému zkoušek a jejich obsahu. A nabízí řešení. Zkoušky je podle něj třeba výrazně změnit.
Münich navrhuje, aby všechny děti dělaly na konci 9. třídy stejnou srovnávací zkoušku. Ty ambicióznější by pak mohly skládat ještě jednu, těžší. Až potom by podávaly přihlášky na střední školy. Podle Münicha by odpadla nervozita a strategizování, děti by se totiž hlásily s vědomím toho, jak jsou na tom. Přihlášek by navíc mohly podat víc a v prioritě, jakou by chtěly. Celý systém by to zpřehlednilo a zrychlilo.
Münich zdůrazňuje, že klíčový je i obsah zkoušek, který by měl víc odpovídat dnešní době. Kapacity by pak řešil jednak přeměnou některých typů škol na jiné nebo přístavbou dočasných kapacit. V některých reakcích na současnou špatnou situaci vidí aroganci, politici jsou navíc často mimo. Obecně říká, že v Česku si neumíme vládnout. Řešení jsou nahodilá a improvizační, z dobrých postupů si berou jen málo. Příkladem je i vládní konsolidační balíček.
Jak složité bude změnit systém školství? Proč jsou politici někdy v této otázce mimo? Proč si neumíme vládnout? Dozvíte se v rozhovoru.