Video placeholder

Bebjak: Ani pánbůh neví, co se na Slovensku bude dít, politici navozují strach. Česko je odvážnější

Čestmír Strakatý , Eva Albrechtová

Každému soudnému Slovákovi je líto, že Zuzana Čaputová nebude znovu kandidovat na prezidentku, a obává se zářijových parlamentních voleb. Za daných okolností totiž slovy režiséra Petra Bebjaka ani pánbůh neví, kam se situace může vyvinout. Úřadující hlava státu podle něj reprezentovala hodnoty, se kterými je možné se ztotožnit, a „nestalo se, že by vás nějakým způsobem oklamala, anebo že by najednou diametrálně změnila způsob vyjadřování, tím pádem jste cítili klid a věděli, že je někdo, kdo ty hodnoty udrží.“ To se nedá říct o expremiérovi Robertu Ficovi, který ve válkou, pandemií a ekonomickou krizí znejistěné společnosti přiživil strach, a jeho volební preference strmě stoupají. A není zdaleka jediný, kdo vsadil na tuhle rétoriku. Body s ní sbírají i vládní politici.

Že by dění na Slovensku mohlo Petru Bebjakovi posloužit jako námět na další audiovizuální počin, odmítá. „To radši nebudu točit,“ říká držitel Českých lvů za seriály Devadesátky, Herec nebo Spravedlnost, který má coby producent na svědomí i červnovou novinku v kinech – povídkový film O malých věcech. „Denis Šafařík mi během covidu posílal povídky, které napsal. On velmi dobře píše, zábavně a překvapivě v rámci dialogů i situací. A když jsem četl nějakou šestou, sedmou povídku, tak mě napadlo, že to je super věc na zfilmovaní, ale chtěl jsem to točit já. A když jsem mu to řekl, že je to dobré na film, tak najednou přišel s myšlenkou, že to chce natočit, že chce udělat svůj debut,“ popisuje, jak se z herce stal režisér a na režiséra „zbyla“ role producenta.

Na nedostatek vlastních filmových projektů si ale stěžovat nemůže. Letos dokončil hororový thriller Smršť podle knižního bestselleru slovenského spisovatele Josefa Karika v hlavní roli s Tomášem Maštalírem a Annou Geislerovou, který bude mít premiéru v říjnu, a pro Voyo natočil kriminální minisérii Matematika zločinu inspirovanou stejnojmenným podcastem, jenž otevřel téma justičních omylů v českém soudnictví. „Drží se to toho, co je soudem právoplatně dokázané a uznané,“ říká s tím, že v rámci žánru true-crime je nutné počítat, že může být tvůrce žalovaný. Oceňuje přitom, že VOD platforma televize Nova se toho nebojí a přichází s novými tématy. A veřejnoprávní televize jde v tomhle ohledu ještě dál.

„Jako kdyby byla Česká televize odvážnější, ale to je asi i tím, že vykonává službu občanům, takže způsob toho rozpravování může být trošku odlišnější,“ přemýšlí nahlas a pro srovnání uvádí, že „slovenská televize bohužel v rámci financování, které má k dispozici, vyrobí jeden seriál za rok, nějakou pohádku a ještě nějakých pár projektů z dramatické tvorby, a tím pádem, když vyrobí ten seriál, tak se snaží ho udělat pro co nejvíc lidí.“ Tohle kritérium podle všeho nenaplnila oceňovaná minisérie Herec. „Od chvíle, kdy to Petr Bok začal vyvíjet a kdy se mi poprvé ozval, tak mě překvapilo, že Česká televize přišla s tím podnětem, protože nejsem úplně zvyklý v našich končinách, že by někdo chtěl vyprávět homosexuální příběh, a ještě k tomu z historie. Na Slovensku jsme museli z toho seriálu vystříhávat jisté pasáže, aby to bylo vysílatelné od 20. hodiny,“ dodává s tím, že některé náměty slovenským distributorům ani nenabízí.

Do jaké míry měl divácký hit Devadesátky předobraz v realitě? Co říká na kritiku některých detektivů, že je seriál poškodil? Jak se vyrovnává s útoky na svou sexuální orientaci a proč a kdy se vůbec vyoutoval? Nebo co je špatně na ČSFD? Na tyto a další otázky odpovídal režisér a producent Peter Bebjak.

Rozhovory Prostoru X můžete sledovat i bez reklam. Využijte Premium+>>>