Geislerová: Nechápu, proč politici blokují manželství pro všechny, před volbami tím manipulují
Vyjadřuju se k tomu, co se mě dotýká a co považuju za důležité, říká Aňa Geislerová s tím, že ji vždy pobaví a podráždí současně pozastavování se nad tím, že herci něco komentují. „Stejně tak se vyjadřují topiči a řidiči autobusů akorát nedostávají ten prostor, takže to není nějaká specifická potřeba herců se vyjadřovat,“ má jasno. Připouští, že občas nedává pozor a reaguje až příliš spontánně a upřímně. Někdy má totiž pocit, že „lidi ve chvíli, kdy se stanou politiky nebo zastupiteli, tak jediné, co udělají, je, že začnou mluvit spisovně, začnou používat cizí slova a zcela ztratí přehled o tom, co dává smysl a má nějakou lidskou podstatu.“ Ukázkou takové diskuze, ze které se vytratila elementární lidskost, je jednání o manželství pro všechny.
„Manželství je svazek dvou lidí, to je celé, to stačí,“ je přesvědčená herečka Aňa Geislerová a dodává, že jí přijde až absurdní, jaké banality v souvislosti se sňatky stejnopohlavních párů zaznívají. „Jde o lidi, kteří něco cítí, chtějí to legitimizovat, chtějí být zodpovědní, chtějí mít stejná práva jako ostatní lidi. To je celý příběh. A proč my jako stát, a ani ne stát, v těch výzkumech si 60 % nás voličů přeje, aby ten zákon byl schválený, ale lidi, které jsme si zvolili, to blokují. Nechápu proč a myslím si, že jeden z důvodů je i to, že to je opravdu silné politické téma, a každý, kdo se před volbami vytasí: Já už to konečně zařídím, udělám stejnopohlavní svazky, tak vlastně všichni řeknou: Konečně někdo, takže se s tím taky tak trošku manipuluje. A když se podíváte na mapu, kde už ty svazky jsou možné a kde ne, tak to je prostě Východ, Západ, a já bych byla šťastná, kdybychom šli dopředu na Západ, do budoucnosti a byli trošku pokrokovější,“ netají se.
Co naopak považuje za přirozené, je touha herců nebýt jen režírován, ale dělat něco, co mají svým způsobem ve vlastní režii. „Proto mají kapely, vyrábějí předměty a píšou knihy, protože tvůrčí energii chtějí vložit do něčeho, co můžou víc ovlivnit,“ popisuje pohnutky, které ji vedly k napsání knihy povídek nebo koproducentství filmu Karavan. S tím žije poslední čtyři, pět let a teď konečně došlo na realizaci. „Je to takový opravdu zvláštní příběh o mámě, která má syna s Downovým syndromem a ještě autistickým postižením. Shodou okolností se ocitnou na takové zvláštní cestě po Itálii v karavanu. Zní to komediálně, ale ten film je poměrně dost syrový, krásný. Mám k němu hrozně silné pouto i kvůli tomu, že tam mého syna hraje naprosto fantastický kluk David Vystrčil, který má Downův syndrom, ale je neuvěřitelný sportovec, má obrovské charisma, takže vždycky říkám, že mám pocit, že točíme s jednorožcem, protože on je prostě zjevení a zázrak,“ popisuje dosavadní měsíční průběh natáčení, na který navážou dva měsíce v Kalábrii.
Právě pracovní povinnosti byly tím, co jí v uplynulých letech nedovolilo zúčastnit se karlovarského filmového festivalu. Letos na něm proto zazářila ve vší parádě. Na červený koberec totiž vynesla šaty z piva. Ty byly vyrobené s použitím speciální technologie, která je schopná z jakékoliv tekutiny udělat látku. Z tří set litrů plzeňského ležáků vzniklo patnáct metrů látky, ze kterých renomovaný návrhář Jakub Polanka ručně vyřezal 4000 bublinek evokujících pivní pěnu. „Při výrobě panovaly obavy, aby to nebylo nějak cítit. To vůbec ne. Když se na to sáhne, tak mně to připomíná nějakou organicky vyrobenou kůži, je to takové měkké,“ popisuje Geislerová, pro kterou mají šaty nevyčíslitelnou hodnotu. Jaká bude jejich reálná cena určí aukce. „Jsme dlouhodobě partnerem centra Paraple, spolupracujeme s nimi přes 11 let a vybrali jsme pro ně už 24 milionů. Každoročně dražíme nějaké předměty, historicky to byly například aukční láhve a letos bychom chtěli vydražit tyhle šaty,“ přibližuje další osud unikátní róby Kristýna Tereková, senior brand managerka Pilsner Urquell.
Jaká byla hereččina prvotní reakce, když ji pivovar ke spolupráci oslovil? Jak probíhaly jednotlivé fáze celého experimentu? Jak se výrobce plzeňského piva staví k malým pivovarům? Nebo jak značku legendárního ležáku vnímají Češi? Na tyto a další otázky odpovídaly herečka Aňa Geislerová a senior brand managerka Pilsner Urquell Kristýna Tereková ve speciální sérii rozhovorů Prostor KVIFF X natočené v rámci 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.