Rodiče vytvořili Generaci Z digitální stopu, aniž by chápali, co to může znamenat, upozorňují tvůrci #annaismissing
Použili jsme víc trikových záběrů, než je ve filmu Bod obnovy, což je sci-fi, říká Vratislav Šlajer, producent nového thrilleru #annaismissing, který volně navazuje na seriál #martyisdead oceněný mezinárodní cenou Emmy. Připouští, že globální a pro Českou republiku historický úspěch tvůrcům nejen otevřel dveře do zahraničí, ale stal se pro ně i závazkem při tvorbě avizovaného pokračování. O nic menšího než být „bigger and better“ usilovat nechtěli. „Dlouho jsme se trápili s hledáním tématu a často se nám stalo, že jsme už napsali scénář a pak se ukázalo, že zestárnul během půl roku. Ještě když jsme začínali točit, ve scénách byl YouTube a teď už je tam TikTok,“ poukazuje na proměnlivost světa sociálních sítí, na jehož nástrahy snímek upozorňuje.
Nemoralizovat, nepoučovat, ale zachytit odvrácenou stranu sociálních sítí bez filtrů a se všemi následky, které z neuváženého sdílení osobních informací plynou. Právě k tomu směřuje thriller #annaismissing, který 10. srpna vstoupí do českých kin. Přístupný je od dvanácti, nicméně tvůrci připouští, že jakkoli se snažili o citlivé zobrazení, můžou být zvraty v příběhu natolik strhující, že by bylo ideální, kdyby nezletilí diváci sledovali film s rodiči a následně o něm vedli dialog. „Některé scény byly velice náročné, psychicky, fyzicky, ale vždycky jsme chtěli vytvořit nějaké bezpečné prostředí a pomáhat co nejvíc hercům, herečkám, aby i ty obtížné věci pro ně byly méně obtížné,“ popisuje producent Vratislav Šlajer průběh natáčení. Na to se hlavní představitelka Anny, osmnáctiletá Viktorie Vítová, i o šest let starší Alexandra Vostrejžová, která coby Nina po zmizelé influencerce pátrá, připravovaly s režisérem Pavlem Soukupem a koučkou.
„V našem prostředí ještě není úplně zavedená profese intimity koučky, trošku jsme se o to ale snažili, protože intimních scén je tam hodně a při zobrazování těchhle klíčových věcí, které zároveň nesou nějakou emoci, nám šlo o nějakou citlivost. Samozřejmě v tom světě toho onlinu a toho žánru, s kterými pracujeme, podobně jako v Martym, je občas ve vizuálu něco, co šokuje, co je za hranou, co není přípustné, že se těm postavám děje, takže jsme hledali rovnováhu až do té postprodukce, kde často to, co se objevuje na monitorech, se tam doplňovalo později,“ dodává Šlajer.
Ohleduplný přístup tvůrců oceňují i obě herečky, jejichž obsazení předcházel dlouhý casting. Přestože se ve filmu vůbec nepotkají, bylo důležité najít mezi jejich postavami určité napojení a uvěřitelnost. „Mně osobně přítomnost herecké koučky hrozně pomohla, protože krom toho, že jsem s ní rozebírala herectví, tak i to, jak se třeba cítím. Byla jsem ráda, že jsem měla se komu vypovídat, svěřit svoje nejistoty s tím, co když to vůbec nevypadá, jak bych chtěla, nejde mi to zahrát tak, jak bych chtěla, že mě v tom nějak uklidnila,“ netají se Alexandra Vostrejžová svými pochybnostmi pramenícími z toho, jestli dokáže zahrát věrohodně teenagerku, když už je sama dospělá. Viktorie Vítová měla sice ke své postavě věkově blíž, ale vzdálený jí byl její způsob života, sama na sociálních sítích tolik času netráví. „Upřímně mi to není úplně vlastní, hlavně ta online stránka, kdy ona byla hodně stylizovaná do novodobé youtubové a tiktokové scény, takže v tom spočívala moje největší příprava na roli, že jsem si musela hodně dohledávat, co dneska jede a frčí,“ prozrazuje.
Do jaké míry vnímají obě herečky nebezpečnost sociálních sítí a na kolik se do scénáře promítly skutečné případy? Mají tvůrci ambici znovu získat televizního Oscara? Jak ovlivňují přítomnost dospívající generace v online prostoru rodiče? Nebo co je to sharenting? Na tyto a další otázky odpovídali ve speciální sérii rozhovorů Prostor Meltingpot X natočené během festivalu Colours of Ostrava herečky Viktorie Vítová a Alexandra Vostrejžová spolu s Vratislavem Šlajerem, producentem Bionaut Films.