Video placeholder

Hřib: Parkování v Praze příliš dotujeme, musí zdražit. Okruhy dopravu nevyřeší

Oliver Adámek

Před rokem se ujala vlády nová koalice na pražském magistrátu. Spojení na vládním půdorysu předcházelo zdlouhavé jednání, teď ale koalice funguje, říká v rozhovoru náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Za jednu z priorit Hřib považuje reformu parkování, které je dle něj moc levné. „Dotujeme to více než MHD, kterou jsme se zavázali prioritizovat,“ říká v pořadu Prostor X bývalý primátor za Piráty.

Hřib také tvrdí, že dopravu v Praze nelze řešit jen dostavbou okruhů kolem města. „Neexistuje žádný odborník, který by byl ochoten se někam postavit a říct, že dopravu v Praze vyřeší okruh. Naopak odborníci říkají, a najdete to v odborných studiích od roku 2004, že aut v Praze po dostavění okruhu přibyde. To není důvod, proč je nestavět. Potřebujeme okruhy, aby odvedly kamiony ze Spořilova a Jižního města, ale na dopravu v centru musíme použít jiná opatření.“ Podle něj je v Praze moc aut a je třeba lidi motivovat, aby jezdili hromadnou dopravou.

Hřib se v rozhovoru vyjádřil i o spolupráci s primátorem Svobodou. Náměstek říká, že s ním spolupracuje například v otázce pokut za špatné parkování. Celkově ale jeho působení nechce hodnotit. „To zhodnotí voliči,“ dodává.

Největší překážkou v rozvoji Prahy je podle Hřiba omezenost pravomocí politiků. Ve většině rozhodnutí jsou zcela závislí na státní správě. Příkladem toho je dle Hřiba situace kolem rekonstrukce Hlavního nádraží, kterou zbrzdilo negativní stanovisko Národního památkového úřadu. Hřib však trvá na tom, že odbavovací halu nádraží nelze považovat za kulturní památku: „Tam došlo k jasnému zneužití veřejné moci,“ dodal náměstek.

Proč by měla Praha zdražit rezidentům parkování? A co se bude dít s Libeňským mostem, jehož část je opět mimo provoz? Nejen na to odpovídá Zdeněk Hřib v rozhovoru v úvodu článku.