Video placeholder

Režisér Trojan: Babišovy peníze nechci, poflusal bych se. Buzeruje lidi a vydělávají jen bohatí, uvědomte si to

Čestmír Strakatý

Toman je nepříjemný příběh člověka, jehož charakter okrájela politická mašinérie. Podle režiséra a producenta Ondřeje Trojana ale platí i dnes. Podobných psychopatických osobností totiž vidí v nejvyšších špičkách politiky dost. Jejich nejzrůdnější vlastností je prý to, že věří vlastním lžím. Podle Trojana se teď sice máme líp, ale ve skutečnosti vydělávají jen ti bohatí. Ministerstvo financí zavádí buzerační praktiky a my projídáme peníze, které bychom měli střádat. Trojan totiž míní, že se blíží ekonomická apokalypsa.

Režisér chce, aby si na Tomana udělali diváci názor sami. Většina rodiny mu zemřela v koncentračním táboře, on ale i tak obchodoval s neštěstím uprchlíků. V Izraeli je přitom vnímaný jako někdo, kdo se zásadně zasadil o vznik tamního státu. Film je komplikovaný, ale podle Trojana diváky baví. 95 tisíc diváků bere jako úspěch a je spokojený, na filmu nakonec neprodělal.

V posledních letech se ale podle Trojana objevilo hodně historických filmů, které se navzájem vykrádaly a oslabovaly. Bylo jich prostě moc. Klade to za vinu České televizi a Státnímu fondu kinematografie, které by se prý měly zasadit o větší pestrost. Český film se podle Trojana plácá ode zdi ke zdi a chybí to, co nazývá bijáky. Velké, silné herecké příběhy.

Trojan míní, že filmové osobnosti mají právo vyjadřovat se k politickému dění. Je to podle něj přirozené, i když to může být kontraproduktivní. Sám ostře kritizuje prezidenta i premiéra. Tvrdí, že peníze od Andreje Babiše nechce. Nejde prý o nenávist, ale o princip, premiér totiž demoralizuje společnost. Zmiňuje buzerační nástroje ministerstva financí, které údajně otravují lidi a stojí zbytečné peníze.

Podle Trojana žijeme trochu v iluzi, když si myslíme, že se máme výrazně lépe než dřív. Rostou platy, ale i náklady a lidé by si prý měli uvědomit, že ve výsledku vydělají jen ti nejbohatší. Lidé přitom o ekonomických problémech nechtějí slyšet, i proto to téma nereflektuje film. Prostě to od sebe odstrkávají.

Proč jsou podle Ondřeje Trojana poslední dva čeští prezidenti až deprivanti? Čím je dnes jeho film Toman aktuální? Jaké tlaky jsou na filmaře? A o čem bude jeho příští film, ve kterém se sejde se svým bratrem Ivanem?