Režisér Mordparty Bebjak: Fascinuje mě psychologie zločinu, proč se z vás stane kriminálník
Na premiéry svých filmů nechodí. Příliš je prožívá a bojí se, že diváci začnou vstávat a odcházet. I takové emoce má při promítání Českým lvem oceněný režisér Peter Bebjak.
Po celovečerním filmu Trhlina, založeném na skutečných událostech, přichází Peter Bebjak s postapokalyptickým seriálem Skvrna. Ten přenese diváky do mysteriózní budoucnosti odehrávající se po katastrofě, která vyhladila dospělou populaci, a na Zemi tak zůstaly jen děti. V rozhovoru Bebjak přiznává, že pracovat na projektu, kde hlavními představiteli byly děti, vyžadovalo jiný přístup k práci. Nejtěžší totiž pro režiséra podle jeho slov je, režírovat právě děti a zvířata.
„Jsou herci, kteří vám nejlépe zahrají na první klapku a potom, čím častěji se scéna opakuje, tím jsou slabší a slabší. A naopak, jsou herci, kteří jsou kvalitnější, čím déle zkoušejí. Jako režisér, s tím musíte umět pracovat,“ říká Bebjak. To, že on sám vystudoval herectví, vnímá jako svoji velkou výhodu. Dobrého herce údajně pozná během chviličky. Na otázku, zda se dá herectví naučit, odpovídá bez zaváhání - ano. „Herectví se můžete nadrilovat, potom ale ztrácí kouzlo,“ dodává.
Režisér oblíbených kriminálních cyklů (Mordparta, Případy 1. oddělení, Četníci z Luhačovic), filmu Čára a Trhlina mluvil v rozhovoru také o tom, jak ho fascinuje psychologie zločinu. Což je jeden z důvodů, proč se ve své tvorbě vydává právě tímto směrem.
Přichází s oceněním více zakázek? Jaká je situace ohledně financování filmu v Čechách a na Slovensku? Co by o sobě nechtěl Bebjak nikdy slyšet? A jací jsou podle něj naši nejlepší režiséři?