Čech, jehož díla sbírají bohatí, mocní, královské rodiny i muzea. U nás je ale neznámý. Kdo je Rudolf Burda?
Hostem pořadu Prostor X byl tentokrát umělec, především sochař, o kterém se psalo například ve Wall Street Journal, Vogue nebo Oman Tribune. Jeho díla najdete v soukromých sbírkách královské rodiny v Bahrajnu či u sultána Malajsie. V Macau (Čína) ve známém mrakodrapu MORPHEUS od Zahy Hadid je vystavena jeho práce, stejně jako v muzeu moderního umění na Floridě. Rudolf Burda, muž Čechům v podstatě neznámý, přestože zde žije, tvoří a je vlastencem.
Je autorem nejdražší sochy žijícího českého umělce prodané do zahraničí. I tak zůstává známý jen v cizině. Na otázku, jak je to možné, odpovídá Burda jednoznačně: „Čeští novináři by měli přidat, točí stále dokola deset jmen. Chybí jim invence. Nevím, zda je to nadmírou konzumace alkoholu, nebo leností.“ Jedním dechem ale dodává, že na druhou stranu za kvalitní rozhovor je vždycky rád, protože má o čem mluvit.
Jako svoji nejvýznamnější realizaci vnímá sochu pro společnost Leica, která stojí ve Wetzlaru v Německu. Socha se jmenuje BIG ROTATION, má pět metrů a váží 3 000 kg, je z nerezu. To, že se o odhalování sochy naše novinářská obec nezmínila, považuje Burda za neprofesionalitu a chybu.
V rozhovoru Rudolf Burda přesvědčeně tvrdí, že se u nás máme v porovnání se světem velmi dobře. „Je to země s malebnou krajinou, bezpečná, kde ekonomika funguje skvěle,“ říká. Všechna jeho díla vznikají tady u nás. Výrobu by sice mohl přesunout do zahraničí, ale nebylo by to dobré, protože podle sochaře nelze sledovat pouze ekonomický motiv díla. Utrpěla by kvalita.
Odkud pochází peníze, které za svá díla inkasuje, neřeší. Problematičnost v tom, že jsou například ze Saudské Arábie, neřeší.
Kolik stála socha pro společnost Leica? Jak se spolupracuje s novináři na světové úrovni? Proč by neměli hodnotit naši zemi lidé, kteří nikdy nevycestovali? A proč by měl být umělec svobodný?