Pošvářová: Babišův telefonát bude stát miliony, stát nefunguje a dálnice jsou hra na lidi, mě se museli zbavit
Tenhle systém fungovat nebude. Soudní znalkyně Miloslava Pošvářová zná dobře fungování Ředitelství silnic a dálnic a moc pozitivních slov o něm říct nemůže. Mluví o neschopnosti a lidech, kteří jen plní pokyny. Nechápe, že nikdo nevysvětlil premiéru Babišovi, že jeho odložení začátku oprav na D1 u Prahy bude stát velké peníze a hrozí i soudy. Když tam působila, snažila se fungování ŘSD měnit. A proto prý musela skončit.
Dálnice se stavět nebudou, politici jen hrají s lidmi hru a vyhovuje jim to. Počítají se kilometry oprav, ale nekontroluje se kvalita. Na dálnicích mizí miliardy, protože se ani nereklamuje. A lidi budou znovu na stejných místech stát v uzavírkách, říká Pošvářová. ŘSD stojí mezi několika tábory, které mají vlastní zájmy. Třeba na prodeji pozemků pro stavby navíc někteří hodně vydělávají. Pomohla by transformace ŘSD na akciovou společnost. To ale politici podle Pošvářové brzdí. Ztratili by totiž vliv.
Expertka tam působila dva roky a tvrdí, že se tam lidé smáli, o co že se snaží. Odmítla se s tím prý smířit, předělala smluvní podmínky staveb a taky zavedla klíčovou digitalizaci dat. Tu ale po jejím odchodu zrušili a dokumenty se ztrácí. Pošvářová říká, že její snaha zasahovala do zájmů zhotovitelů i politiků, a proto se jí zbavili.
ŘSD je podle ní toxické prostředí, kde lidé s vlastním názorem nevydrží. Míní, že i odchod minulého šéfa Kováčika nebyla náhoda. Působí tam stále stejní lidé a ani nový ministr dopravy Kremlík toho moc nezmůže. Lidi je prý prostě potřeba vyměnit. Jinak se dál nebude stavět, kvalitně opravovat, a jestli někdy bude mít Česko dostavěnou dálniční síť, to podle Pošvářové ví jen bůh.
Kolik peněz mizí na českých dálnicích a proč? Komu vyhovuje nefungující systém? Jak vypadaly tlaky v ŘSD, když se tam Miloslava Pošvářová pokoušela věci měnit? A jsou vůbec české dálnice bezpečné?