Elektrokoloběžky mají nová pravidla
Elektrokoloběžky dosahující rychlosti až 80 km/h se v posledních letech stávají běžným dopravním prostředkem v městském provozu. Jejich používání však bylo dlouho nelegální. Teprve nedávno, konkrétně 8. července 2024, byla v České republice homologována první elektrokoloběžka s rychlostí vyšší než 25 km/h. Jedná se o model Teverun Fighter Eleven+, který tímto otevřel cestu dalším podobným strojům.
Konec „šedé zóny“
Elektrokoloběžky s vyšším výkonem dlouho fungovaly v takzvané šedé zóně. Ačkoli jejich používání na silnicích nebylo plně legální, kontrolní orgány často tolerovaly jejich provoz. Změna přišla 1. dubna 2024, kdy vstoupil v platnost zákon o povinném. Tento zákon stanovuje, že každá elektrokoloběžka, která překročí rychlost 25 km/h nebo má hmotnost přes 25 kg a rychlost 14 km/h, musí mít sjednané povinné ručení.
Policie poté začala provádět kontroly a požadovat po jezdcích takzvanou zelenou kartu, tedy doklad o povinném ručení. I přesto ale zákon stále neumožňoval provoz elektrokoloběžek s rychlostí vyšší než 25 km/h na veřejných komunikacích. Otázka tedy zůstává: Jak se k nám tyto rychlé stroje dostaly?
Prodej elektrokoloběžek a zákonné omezení
Podle zákona musí prodejci nabízet elektrokoloběžky, které splňují příslušné technické požadavky. „U nás prodávané elektrokoloběžky Vsett a Teverun nabízíme výhradně se zablokovanou rychlostí na 25 km/h,“ uvedl Jakub Špaček, manažer prodeje a marketingu webu Evozidla. Pokud si však majitel koloběžky přeje jezdit rychleji, může odpojit omezovač rychlosti, což však činí na vlastní zodpovědnost.
Kromě povinného ručení, které vyjde na několik stovek korun ročně, začali policisté požadovat i homologaci těchto strojů. To je proces, který ověřuje, zda je vozidlo bezpečné a technicky způsobilé k provozu na veřejných komunikacích.
Homologace: Co to obnáší?
Homologace každého vozidla, včetně elektrokoloběžek, zahrnuje řadu testů a technických zkoušek. Ty ověřují například elektromagnetickou kompatibilitu, brzdový systém, osvětlení či celkové technické parametry vozidla. Jakub Špaček k tomu dodává: „Testování a získání všech potřebných dokumentů není jednoduché. Je za tím mnoho úsilí a finančních nákladů. Jako výhradní distributor značky Teverun na českém trhu jsme investovali do homologace modelu Teverun Fighter Eleven+, první elektrické koloběžky s rychlostí nad 25 km/h. Věříme, že u tohoto modelu nezůstaneme a že budeme schopni nabídku homologovaných koloběžek postupně rozšiřovat.“
Elektrokoloběžky a registrační značka
Navzdory tomu, že jsou některé elektrokoloběžky rychlejší a těžší, stále se na ně nevztahuje povinnost registrace jako u jiných motorových vozidel. Při nákupu homologované koloběžky však zákazník obdrží technické osvědčení od prodejce.
„Vozidlu kategorie ‚Z‘ byl vydán doklad (výpis technického osvědčení) podle vyhlášky č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterým by se měl řidič prokazovat při silniční kontrole,“ uvedla tisková mluvčí Policie ČR, kpt. Violeta Siřišťová.
Jezdci na těchto strojích musí mít kromě technického osvědčení také sjednané povinné ručení a vlastnit řidičský průkaz příslušné skupiny, tedy minimálně skupiny B nebo A1.
Elektrokoloběžky se tak stávají součástí českého dopravního systému, ovšem jejich používání je nyní přísněji regulováno, aby byla zajištěna bezpečnost na silnicích. Homologace a povinné ručení přinášejí větší transparentnost a regulaci do dosud nejasně vymezeného prostoru jejich využití.