Zdroj: Seyfor, a. s.

5 druhů účetních dokladů, které podnikatelé potřebují znát

Reklama

Ať už jako podnikatelé vedete účetnictví, nebo platíte „jen“ paušální daň, s jednou věcí se setkáte vždy – s účetními doklady. Bez ohledu na to, v jakém oboru se pohybujete. Podívejte se proto, jaké účetní doklady existují. A kdy je musíte vystavit.

Účetní doklady jsou takové doklady, které slouží k evidenci příjmů a výdajů. A to jak hotovostních, tak bezhotovostních.

Mezi běžné účetní doklady patří:

●      faktury,

●      pokladní doklady,

●      příjemky,

●      výdejky

●      a výpisy z účtů.

1. Faktury

Faktura je základní doklad, který používá naprostá většina podnikatelů. Je to v podstatě účet za dodané zboží či služby.

Jako podnikatelé tedy vystavujete faktury svým klientům. Obvykle v nich uvádíte tyto údaje:

●      jméno a příjmení (v případě OSVČ) nebo název firmy (v případě s. r. o.);

●      sídlo fyzické osoby nebo firmy (fakturační adresa);

●      své IČ;

●      označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.), v případě právnické osoby také údaj o zápisu včetně oddílu a vložky;

●      údaje o odběrateli;

●      označení dokladu;

●      popis zboží nebo služby, za které jste fakturu vystavili;

●      peněžní sumu;

●      datum vystavení faktury.

Pokud jste plátce DPH, nesmí na faktuře chybět ani:

●      vaše DIČ (případně také DIČ odběratele, pokud je plátcem DPH);

●      datum uskutečnění zdanitelného plnění;

●      rozsah a druh dodávané služby nebo množství a druh dodávaného výrobku,

●      základ daně,

●      sazba daně,

●      výše daně – musí být uvedena v české měně.

Protože potřebných údajů je poměrně dost, vyplatí se využít k vystavování těchto dokladů fakturační službu. Řadu údajů totiž doplní automaticky přímo z příslušných registrů. A nemusíte je dopisovat ručně.

Tyto služby navíc mají i bezplatnou verzi. Díky tomu vyřešíte veškerou fakturaci zdarma.

2. Pokladní doklady

Pokladní doklady evidují vaše hotovostní toky – tedy výdaje a příjmy z pokladny. Jsou to vlastně jednoduché účtenky, které říkají, kdo komu a za co zaplatil.

Tyto doklady obvykle obsahují:

●      název dokladu (příjmový či výdajový);

●      datum vystavení;

●      fakturační údaje fyzické osoby nebo firmy;

●      účel platby;

●      od koho jste částku přijali nebo komu jste ji vyplatili – u plátců DPH uvádíte i DIČ;

●      celkovou cenu, a to vyjádřenou číselně i slovně;

●      cenu bez DPH

●      hodnotu DPH a DPH v procentech (pouze u plátců DPH);

●      podpis obou stran, vlastnoruční či elektronický

3. Příjemky

Pokud vedete sklad, potřebujete pracovat také s příjemkami a výdejkami. Příjemka je totiž doklad, který potvrzuje přijetí materiálu nebo zboží do skladu.

Vystavujete ji při fyzickém převzetí materiálu či zboží a uvádíte na ni:

●      datum přijetí,

●      název materiálu nebo zboží,

●      množství včetně měrné jednotky,

●      cenu za měrnou jednotku,

●      celkovou hodnotu přijatého materiálu nebo zboží.

4. Výdejky

Analogicky k příjemkám existují také výdejky – tedy doklady, které potvrzují vydání materiálu nebo zboží ze skladu. Zpravidla obsahují tyto údaje:

●      informace o skladu, ze kterého zboží vydáváte;

●      osobu, které zboží vydáváte;

●      účel výdeje;

●      údaje o jednotlivých vydaných položkách (kód produktu, měrná jednotka, cena za jednotku apod.);

●      celkovou hodnotu vydaných položek v Kč;

●      podpisy vyhotovitele a příjemce.

5. Výpisy z účtů

Možná vás to překvapí, ale mezi účetní doklady patří také výpisy z účtu. Zejména z bankovního vkladového účtu a úvěrového účtu. První z nich informuje o pohybu peněz na bankovním účtu, druhý pak o všech náležitostech souvisejících s poskytnutým úvěrem.

Plusem je, že je nemusíte sami vytvářet a myslet na to, abyste v nich uvedli všechny informace. Stačí si pouze uložit výpis, který vám banka pravidelně posílá, případně si ho stáhnout z internetového bankovnictví.

Účetní vs. daňové doklady

Při přípravě dokladů si dejte pozor ještě na jednu věc – nezaměňujte účetní a daňové doklady.

Účetní doklady jsou všechny doklady, které v podnikání vystavujete. Pouze pokud jste plátci DPH, nazývají se tyto doklady daňovými. V názvu dokladu přitom musíte explicitně uvést, že je to daňový doklad.

Jako neplátci DPH to ale neřešíte. A vaše doklady jsou vždy jen účetní.