Kina, není čas zemřít!

Kina, není čas zemřít! Zdroj: Profimedia.cz

S výpravnou podívanou Mulan testuje studio Disney ochotu diváků připlatit si za sledování novinek doma prakticky souběžně s uvedením v kinech. Půjčovné na čtyřiadvacet hodin stojí v USA 30 dolarů při běžné ceně 10 dolarů za lístek do kina.
Špionážní thriller Tenet je jedním z nových vysoko­rozpočtových snímků, od nichž si filmový průmysl slibuje návrat diváků do kin
Jinak neškodný animovaný film Trollové 2: Světové turné se možná stal roz­buš­kou, která odstartovala válku mezi hollywoodskými studii a řetězci multiplexů
Nejhorší je pro distributory i kinaře nejistota ohledně budoucnosti a chaos a nesystematičnost v zaváděných opatřeních
Jiří Bradáč: „Pokud se letos dostaneme na padesát procent návštěvnosti z loňska, můžeme mluvit o zázraku“
6 Fotogalerie

Kina, není čas zemřít! Jak poznamenala koronavirová krize kinoprůmysl?

Vojtěch Rynda

Disneyovka Mulan je jedním z filmů, od nichž se očekává, že pomůžou znovu přitáhnout diváky do kin. V příběhu podle staré čínské legendy se výrazně pracuje s motivem ptáka Fénixe. Podaří se české kinodistribuci vstát z mrtvých?

Na exotické dobrodružství Mulan přišlo do našich kin za první víkend promítání sice jen 13 tisíc diváků, ale tuzemský Šarlatán měl od premiéry 20. srpna návštěvnost 168 tisíc diváků, vysokorozpočtový špionážní thriller Tenet vidělo od konce srpna 89 tisíc diváků a oddychová letní podívaná 3Bobule přilákala během léta 255 tisíc lidí. Přestože se v Česku kina po karanténě otevřela už na konci jara, teprve teď se čeká na nástup velkých hollywoodských podívaných do distribuce. Návštěvnosti zmíněných titulů působí optimisticky, ale ztráty kin a distributorů kvůli pandemii jsou obrovské. Nikdo netuší, jak to bude s dříve tak běžnou věcí jako návštěva biografu dál. Také se zdá, že koronavirus jen urychlil procesy, které se rozběhly už v minulosti. Hrozí, že kino už nebude nikdy jako dříve.

Chaos a nejistota

„Do konce července ztratila česká filmová distribuce na tržbách proti loňskému roku 800 miliónů korun. Pokud bychom nebrali v potaz mimořádně úspěšný minulý rok a porovnávali situaci s průměrem za posledních pět let, představuje ztráta letošního roku 500 miliónů korun,“ říká Aleš Danielis, programový ředitel distribuční společnosti CinemArt, jež na česká plátna posílá trháky, jako jsou filmy ze série Mission: Impossible, životopisný spektákl Bohemian Rhapsody či veleúspěšná tuzemská komedie Ženy v běhu, ale i artovější tituly typu zmíněného Šarlatána nebo historické Favoritky. „Nahrubo lze odhadnout, že pokud bychom letos překonali hranici devíti miliónů diváků za celý rok, budeme mluvit o štěstí a půjde o pád na 50 procent výkonu českého kinotrhu oproti roku 2019,“ dodává jinou perspektivu Jan Bradáč, ředitel distribučky Falcon, která právě uvedla disney­ovku Mulan a letos do kin pustila třeba Zelenkova Modeláře, animák Frčíme či Bouráka bratří Trojanů. CinemArt je u nás „dvorním“ distributorem filmů studií Universal a Paramount, Falcon se v Česku stará o uvádění snímků ze stájí Sony a Disney.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!