Svatební šaty, dršťkovka a bigos. Česko-polský ráj nákupů.

Svatební šaty, dršťkovka a bigos. Česko-polský ráj nákupů. Zdroj: Zbyněk Pecák

Nabídka tržnice je zaměřená takřka výhradně na českou klientelu
Polské příhraniční obchody a tržnice jsou oblíbeným cílem českých zákazníků
Polské příhraniční obchody a tržnice jsou oblíbeným cílem českých zákazníků
Češi berou příhraniční obchody a tržnice útokem
Údaj vlevo je cena pořízení v Polsku, vpravo je pak průměrná cena zboží v Česku
14 Fotogalerie

Země polská, domov můj. Dříve se v polském příhraničí na Čechy dost zlobili, teď se situace uklidnila

Kryštof Pavelka

Inflace a skokové zdražování potravin i dalšího zboží trápí řadu tuzemských domácností. Jedním ze způsobů, jak ulevit rodinnému rozpočtu, se tak pro řadu Čechů staly nákupní výlety za polskou hranici. Je v Polsku skutečně o tolik levněji? Opravdu se čeští nakupující perou v polských supermarketech o cukr a máslo v akci? A co na českou invazi říkají samotní Poláci? 

Je šedivě sobotní dopoledne před druhou adventní nedělí, sníh předchozí noci se utěšeně mění ve špinavou břečku a obce kolem okresní silnice působí pod zataženou oblohou vybydleně a opuštěně. Parkoviště před supermarketem Biedronka na okraji města Kudowa-Zdroj je však plné aut s českými značkami. Jejich majitelé nejsou zdaleka jen z Náchoda, jehož centrum je odsud vzdáleno několik kilometrů. Jsou zde SPZ z Hradce, Olomouce, ale i z Prahy. Jednotlivci i celé rodiny vyrazili na předvánoční nákupy. Zajímají je především supermarkety (již zmíněná Biedronka či místní Lidl) a pak velká tržnice na druhé straně silnice. 

Češi už se uklidnili

„Dnes je to v pohodě. Čekal jsem mnohem větší nával. Se situací v říjnu se to vůbec nedá srovnat. Tehdy stály kolony aut až do Náchoda, obchody nestíhaly, byl tam chaos. Místní byli tehdy na Čechy trochu nakrknutí,” říká muž ve vestě s logem Českého rozhlasu. Dění ve městě pro veřejnoprávní médium reportážně pokrývá už po několikáté. Podle jeho názoru už se nákupní šílenství z minulých měsíců opakovat nebude, nebo maximálně těsně před Vánoci. 

Navzdory zkazkám o nákupní horečce panuje ve zdejších samoobsluhách vcelku normální, byť rušná atmosféra. Nakupující Češi si mezi regály vzájemně radí a upozorňují se na aktuální slevové akce. Evergreenem je zjevně máslo. Jen je potřeba se dobře orientovat v polských popiscích na zboží, protože tu vedle sebe v takřka identických obalech leží máslo a (výrazně levnější) produkty s vysokým obsahem rostlinných tuků. I tady „nováčkům” poradí některá z českých dam v nejlepších letech, které zde, pár kilometrů za hranicí viditelně plní úlohu nezpochybnitelných autorit na to, co se vyplatí koupit. 

Polští zákazníci v obchodě tvoří naprostou menšinu. Na shon kolem se dívají vcelku smířlivě. „Už jsme se naučili nakupovat později odpoledne, kdy jsou obchody prázdnější. Ale dnes nám to nevyšlo,” vysvětlují dva místní obyvatelé, manželský pár kolem třiceti. „Je pravda, že dříve se lidé z okolí na Čechy dost zlobili, na silnicích byly zácpy, v obchodech fronty a často prázdné regály. Ale obchody buď posílily zásobování, nebo Čechů začalo jezdit míň, každopádně se situace uklidnila,” uzavírají polští manželé. 

Celá reportáž vyjde ve čtvrtek 8. 12. v tištěném Reflexu a v Premium+.