Šmejdi ještě nevymřeli. K modelovým českým dlužníkům patří často senioři, kteří nevyjdou s důchodem
Infiltrátorka Martina se s kamerou skrytou v termohrnku a broži dostává do světa české exekuční džungle tak blízko, jako se to nikomu před ní ještě nepodařilo. Půjčuje si za zoufale nevýhodných podmínek peníze, nechává se najmout do call centra v oddělení pohledávek lichvářské nebankovní společnosti nebo pofiderní oddlužovací společnosti, jde nakupovat levňoučký, protože zabavený majetek na největší exekuční dražbu v zemi. Šestidílný detektivní seriál České televize V EXEKUCI, jehož první díl odvysílala ČT ve středu 1. března, pomocí čtyř příběhů u čtyř zadlužených Čechů ukazuje možnou cestu z pasti dluhů, ale hlavně špatně nastavený systém exekucí u nás.
Kreativní producentka ČT Kateřina Ondřejková, autorka námětu a dramaturgyně pořadu V exekuci, měla původně ambici vymyslet detektivku o hrdinech v dluzích. Už před osmi lety přemýšlela o hraném seriálu, kde hlavním hrdinou bude místo kriminalisty finanční poradce, jenž v každém díle rozplétá nikoli vraždy, ale chapadla dluhové spirály. Vzhledem k dlouhému časovému rozpětí jednotlivých případů (dostat se z dluhů trvá většinou léta) ale nápad odložila. Až po čase začala uvažovat o jiném, dokumentárním formátu, kde by vystupovali skuteční lidé s reálnými dluhy.
Dokudetektivka
V zahraničních televizích žádnou inspiraci nenašla, i americký seriál producenta, herce a moderátora Ashtona Kutchera Going from Broke řešil jiné případy – hlavně mladé lidi zasypané nezvladatelnými půjčkami na vysokoškolské studium. Ondřejková tedy kontaktovala dluhovou specialistku Barbaru Halířovou z Člověka v tísni i další odborníky, kteří jí popsali modelové situace českých dlužníků; ti většinou jen stále dokola splácejí úroky, a nikdy se nedostanou k jistině.
Pak oslovila režisérky Barboru Chalupovou a Ivanu Pauerovou Miloševič: první je spoluautorkou ceněného investigativního dokumentu o zneužívání dětí na internetu V síti (2020, spolu s Vítem Klusákem) a také Zákona lásky (2021) o tom, proč v ČR stále nemáme manželství pro všechny, tedy i pro gaye a lesby. Ivana má zase dramaturgickou i režijní zkušenost s televizními pořady vyprávějícími lidské příběhy. „Chtěla jsem vymyslet projekt pro široké publikum, proto jsem hledala spolupracovníky, kteří mi pomohou vybudovat atraktivní, mainstreamový formát,“ sumarizuje Ondřejková a dodává: „Začaly jsme se takto ve třech scházet a kombinovat všechny linky, které tam chceme mít, včetně té detektivní a investigativní.“
Z jejich schůzek vznikl postupně poměrně unikátní mix několika formátů: dokumentární sociální detektivka se skrytou kamerou.
Konkurs na vymahačku
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!