Video placeholder
Marlenka je v Koreji populárním zákuskem
Marlenka je v Koreji populárním zákuskem
Marlenka je v Koreji populárním zákuskem
Marlenka je v Koreji populárním zákuskem
5 Fotogalerie

Jihokorejce zcela uhranula Marlenka. Dort z Česka se prodává už v tisících kavárnách

Viliam Buchert

Kavárně Burr Coffee v jihokorejském Pusanu vévodí v Česku vyrobený dort Marlenka. Plakát se známou značkou jsem potkal hned u chodu, další velké upozornění bylo vystaveno na nejviditelnějším místě kavárny a samozřejmě bylo toto sladké potěšení v reálné podobě vystaveno mezi ostatními ve vitríně. Obsluha, která má jinak v Koreji problémy s vyslovením téměř jakéhokoli českého slova, zvládala Marlenku hodně dobře. Marlenka je teď prostě v Jižní Koreji hit. Prodává se v tisících kavárnách, bistrech a restauracích. Proč ale vlastně Korejcům tak chutná?

„Začátky před několika lety nebyly nijak oslnivé. Za prvního půl roku jsme dovezli jeden jediný kontejner. Pak se to ale zlomilo a my pořád navyšuje dovoz. Obchod s Marlenkou teď běží skvěle,“ řekl Reflexu v jihokorejském Soulu Ian Park, který je dovozce dortu, který se vyrábí ve Frýdku-Místku. „Myslím, si, že úspěch Marlenky u Korejců souvisí například s tím, že v něčem jeho struktura připomíná místní rýžové koláče,“ dodává pan Park.

Ten Marlenku objevil přes svoji českou manželku Lucii, která pochází z Hranic na Moravě a s Ianem Parkem se seznámili před devíti lety ve Velké Británii. Lucie si domnívá, že dortu pomohla v Koreji i koronavirová epidemie. „Sama jsem léta provozovala kavárnu a v době covidové krize, kterou provázela nejrůznější omezení, se dorty, které měly krátkou trvanlivost, musely vyhazovat a omezovala se jejich výroba. Marlenka má naopak dlouhou trvanlivost a její prodej se v době covidu rapidně zvýšil,“ vysvětluje Češka, která už léta žije v Jižní Koreji.

Kvůli úspěšnému prodeji se také posílil v Koreji marketing a zesílily reklamní kampaně na Marlenku. Projevilo se to ve skokových zvýšeních prodeje. Výhodou také je, že v této asijské zemi se s nadsázkou říká, že kavárna je každého půl metru. To prodeji dortů nahrává. A navíc dorty zde nejsou nijak levnou záležitostí.

„Plánujeme další rozvoj a věřím, že budeme velmi úspěšní. Přemýšlíme i o tom, že budeme nabízet franšízy pro další prodejce a že některé produkty společnosti Marlenka International se začnou prodávat i v supermarketů. To by byl další skok kupředu,“ vysvětluje Ian Park. Mimochodem sešli jsme se v Soulu v české hospodě, která se jmenuje 1842.

Frýdecko-místecká firma Marlenka vyrábí medové dorty už dvě desetiletí. Založil ji Armén Gevorg Avetisjan, který tvrdí, že má dva domovy – Česko a Arménii. A jak řekl v jednom rozhovoru, „jedno z největších odbytišť pro Marlenku na Dálném východě je právě Jižní Korea“. Společnost dnes více než 70 procent produkce vyváží do 50 zemí světa. V Asii ale dokážou mnoho věcí umně napodobit. Nečeká proto podobný osud i Marlenku? „Máme na ní patent, stala se z ní respektovaná značka, takže konkurentů a padělatelů se nebojíme,“ tvrdí Avetisjan.