Pochody aktivistů opakovaně blokují dopravu v centru Prahy. Co tím sledují a jaké to má pozadí?

Pochody aktivistů opakovaně blokují dopravu v centru Prahy. Co tím sledují a jaké to má pozadí? Zdroj: Zbyněk Pecák

Na pochody příznivců snížení rychlosti v Praze chodí i jejich oponenti
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
10 Fotogalerie

Absurditou proti absurditě. Aktivisté opakovaně blokují dopravu v centru Prahy. Co tím sledují?

Kryštof Pavelka

Sdružení Poslední generace pořádalo již devátý pochod s názvem 30 pro Prahu. Snížení maximální povolené rychlosti automobilů na třicet kilometrů v hodině už mezitím zavedly některé městské části. Tím však požadavky organizátorů a podporovatelů blokád nekončí. Mají ale podobné protesty smysl?

Je několik minut po páté odpolední a na prostranství před pražskou právnickou fakultou na pravém břehu Vltavy postává hlouček lidí. Někteří mají transparenty s logem srdce a nápisy 30 pro Prahu či Město patří lidem. Metropole za posledních let zažila řadu velkých manifestací, ať už se jednalo o obří protibabišovské demonstrace na Letné, či nedávnou sérii mohutných protivládních mítinků na Václavském náměstí. Pochod za snížení maximální rychlosti ve městě ale přilákal sotva šedesátku účastníků. Tento pochod, který sledujeme, je už devátý v řadě a vždy má podobný scénář: účastníci během odpolední dopravní špičky hodinu až dvě jdou volným krokem centrem města, vždy po některé z nejvytíženějších komunikací. „Magistrát přijme oznámení o chystané akci a vydá nám pokyn, jak při manifestaci zajistit bezpečnost chodců i řidičů. V tomhle případě, vzhledem k relativně malému počtu účastníků, tak mohou lidé pochodovat jen v jednom jízdním pruhu, zbytek vozovky necháme průjezdný. Až bude zase v centru Prahy velká demonstrace, například kterou pořádá Rajchl, jenž má taky naplánovaný pochod, uzavřeme celou trasu pochodu pro auta. Ale tam se očekává účast až padesát tisíc lidí,“ vysvětluje specifika různých demonstrací velitel dohlížejících policistů. Příslušníků v uniformách i v civilu, členů antikonfliktního týmu a záchranářů je tu minimálně dvacet. Jeden z organizátorů pak zapíská na trenérskou píšťalku a desítky lidí vyrážejí na pochod po Dvořákově nábřeží směrem k magistrále.

Méně aut

Poslední generace uvádí na svých webových stránkách a sociálních sítích řadu argumentů, proč snížit nejvyšší povolenou rychlost na třicet kilometrů v hodině. Z evropských metropolí má stejné omezení Paříž, Londýn či Barcelona, při rychlosti nad padesát kilometrů v hodině vzniká také více mikroodpadu z brzd a pneumatik. Emise z motorů jsou naopak při rychlosti třicet kilometrů v hodině vyšší než při rychlosti optimální, která je mezi padesáti až sedmdesáti kilometry v hodině, dle typu motoru. Vyšší rychlost však zase znamená zvýšení hlukové hladiny.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!