Otec a syn Kolduškovi

Otec a syn Kolduškovi Zdroj: Archív rodiny Kolduškových

Letadlo zkonstruované už v roce 1961 sice několik let neletělo, což však dvojici kamarádů nijak neodradilo a na podzim předloňského roku odletěli do Kalifornie bellanku definitivně koupit. Po následných deseti dnech montování se letecká „dáma“ znovu vznesla do vzduchu.
„Na letišti v Montrealu nás letový dispečer zařadil do fronty mezi obrovská letadla, která mají mnohem vyšší přistávací rychlost – a tak jsme oproti naší běžné přistávací rychlosti 160 kilo­metrů v hodině museli přistávat bez vysunutých klapek rychlostí asi 260 kilometrů v hodině.“
Po celou dobu cestování napříč Spojenými státy se snažili létat ve výšce 10 tisíc stop, tedy lehce přes tři kilometry – v ní má letadlo nejnižší spotřebu.
3 Fotogalerie

Přes Atlantik do Rokycan. Češi podnikli punkový roadtrip letadlovým veteránem z roku 1961

Jakub Švejkovský

Dobrodruzi, otec Petr (55) a syn Jan (25) Kolduškovi, se 2. dubna loňského roku vydali z kalifornského Fresna na třítýdenní cestu letadlem do rodných Rokycan. Na tom by ještě nebylo nic tak zvláštního, kdyby ji ovšem neabsolvovali ve vlastním letadlovém hliníkovo-plátěně-dřevěném veteránu zkonstruovaném už v roce 1961. Během tohoto osobitého punkového vzdušného roadtripu uletěli přes 14 tisíc kilometrů a navštívili osm států světa. Jak se rodila cesta, kterou oba považují za životní dobrodružství?

Petra a Jana Kolduškovy sice věkově dělí tři dekády, jinak jsou ale naturelem, poutavým vyprávěním a charismatem prakticky nerozeznatelní. Na zahrádce v rodných západo­českých Rokycanech se za znuděného pochrápávání psa Olafa chystají vyprávět svůj cestopisný příběh, jak přeletěli z Kalifornie přes celou Severní Ameriku, Grónsko a Island až na starý kontinent…

Letecký plátěný veterán z roku 1961

Právě v Rokycanech se vlastně už před dvěma dekádami začal celý příběh psát. Jana Kolduška – absolventa strojní fakulty na ČVUT, který momentálně pracuje ve Švýcarsku – odmala fascinovala letadla. Nejoblíbenějším hračkám nesměl chybět podvozek a dvě křídla, v čemž ho odjakživa čile podporoval otec Petr – vystudovaný technolog tváření kovů a v současnosti správce vodního hamru v Dobřívě. Na jedné z rodinných oslav zhruba před třemi lety se v pozdních hodinách konverzace stočila k letadlům a otec Petr prohlásil, že svému synovi jeden takový opravdový letoun pořídí.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!