Lidí, jako je pan Jiřička, rapidně ubývá. Spolek OPEN ART, z. s., se proto ve spolupráci s antropologem Liborem Duškem a společností TMRW.film rozhodl o panu Jiřičkovi natočit krátkometrážní dokument. Průběh natáčení dokumentoval fotograf Martin Lavický. Díky tomu vznikla i fotografická výstava, putující nyní po muzeích a galeriích České republiky.

Lidí, jako je pan Jiřička, rapidně ubývá. Spolek OPEN ART, z. s., se proto ve spolupráci s antropologem Liborem Duškem a společností TMRW.film rozhodl o panu Jiřičkovi natočit krátkometrážní dokument. Průběh natáčení dokumentoval fotograf Martin Lavický. Díky tomu vznikla i fotografická výstava, putující nyní po muzeích a galeriích České republiky. Zdroj: Martin Lavický

Já kdybych se oženil, tak bych tady nemohl být. To by žádná nedělala.
Pak jsou ty lidi nespokojení, protože voni všechno musej’ mít, všude musej’ bejt.
Zemědělství zasvětil Zdeněk Jiřička celý život, i když vlastně ne dobrovolně, ale z nutnosti, a jak sám říká, hlavně z lásky k rodičům
Fotografie pana Jiřičky s jeho oblíbeným ruchadlem, s nímž ještě donedávna obdělával pole, se dostala až do prestižní fotografické soutěže Czech Press Photo v kategorii Každodenní život
4 Fotogalerie

Krkonošský samotář: Chci, abych večer ulehl a ráno už se neprobudil. Tady. Doma, přeje si starý horal

Barbora Bäumlová

Teploměr ve světnici ukazuje jen deset stupňů. Já mrznu uvnitř i v péřovce, ale sedmaosmdesátiletý Zdeněk Jiřička je za ta léta zvyklý. I když s přibývajícím věkem prý trochu cítí klouby na rukou. S úsměvem vyhrabuje stará kachlová kamna. „Musím vynýst popel, než zase zatopím. Donesu ho dolů na záhon, na pole. Popel ze dřeva, to není třeba zahazovat. To má draslo a ještě jiný prvky. To všechno můžeme dát na záhony k ovocným stromům. Taky potom roste pěkně bílý jetel,“ říká. Právě v téhle chalupě ve Vojtěšicích v Krkonoších strávil pan Jiřička celý svůj život.

Já už myslím na konec, že už tu dlouho nebudu. … Já bych si moc přál, abych večer ulehl a ráno už se neprobudil. Tady. Doma. To by bylo ideální. No to by se mi líbilo, říká v malé světničce Zdeněk Jiřička.

Navzdory svému pokročilému věku tu stále hospodaří, i když, jak říká s úsměvem: „Já už jsem ta třetí generace tady. No a já už to tu ukončím…“

Zemědělství zasvětil celý život, i když vlastně ne dobrovolně, ale z nutnosti, a jak sám říká, hlavně z lásky k rodičům. „V 50. letech byli zemědělci považováni za tu nejnižší třídu. U chalup, kde byla dvořiště a hnůj složený, tak o takové se zkrátka nestálo. Když jsem vyšel školu, to byla opravdu krutá léta, že? Byly vysoké dodávky a já jsem viděl, že by to rodiče nezvládli. Tatínek říkával: ‚Hochu, ty seš moje pravá ruka,‘ a protože jsem je měl moc rád, tak jsem nikam nešel. Oni by byli tou prací úplně usužovaní…“

Aby rodiče uchránil, tak nikdy neopustil své rodné místo a nikdy také neměl žádnou partnerku. „Já kdybych se oženil, tak bych tady nemohl být. To by žádná nedělala. V žádném případě. Já jsem nechodil ani do hospody, ani na zábavy. No tak to se radši člověk, aby se neotravoval a netrápil, soustředil na práci. Zkrátka život se mně po téhle stránce nevydařil,“ posmutní si. Nakonec se proto smířil se samotářským životem v symbióze s okolní přírodou a domácími i divokými zvířaty.

Med z výkalů mšic

Vytáhne z kapsy malý zápisník, na který nedá dopustit a do něhož si vše píše. Každý den, každou změnu, vše, co pozoruje, a že těch změn za posledních víc než osm­desát let není málo: „Byla tu rozdílná kulturní plodina. Byly jeteliny, různý kytky a teď je to jedno­tvárný. To máte jako se včelami. To z květenství byl med a to teď mizí. I se včelami. Když se řekne lesní med, tak to máte dnes odpad mšic,“ zakroutí nevěřícně hlavou. „Ledakdo touží po tom tmavým medu a vono se to nepozná, že už není.“ Výkaly mšic se prý uchytí na listech, ty sesbírají včely a udělají z toho tmavý med. Vtipkuji, že on se jen tak nachytat nedá.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!