Zdroj: Jitka Menclová

4 Fotogalerie

Elektrokolo pro pohodlnou jízdu ve městě i okolí. Sleduje nejen vaší aktivitu, ale také ho hlídá před zloději

Jitka Menclová

Vyzkoušet si e-bike jsem vyhodnotila jako super příležitost zjistit, jestli by se pro mě takové kolo hodilo. Jsem z generace 50+ a tak léta, kdy jsem si potřebovala dokázat, že ten kopec přece vyšlapu bez nějakého přídavného zařízení, jsou v mnohém naštěstí pryč… A jízdu na kole si lze užít i bez sportovních výkonů. Vždyť kolo je původně dopravní prostředek, nebo ne?

E-bike Reise & Müller ve variantě Culture Mixte silent s elektrovybavením Bosch se pro mě jevilo naprosto ideálním, a to ve variantě vhodné i pro mých 182 cm výšky. Starorůžová (blossom) sice nepatří úplně do škály mých nejoblíbenějších barev, jak se ale záhy ukázalo, je to odstín velmi příjemný a takřka neutrální, ladící jak ke sportovnímu, tak i městskému outfitu.

Kolo jsem si během letních dnů užila jak ve městě, tak především v jeho okolí. Praha totiž bohužel stále není úplně ideálním a cyklofriendly místem – i přes cyklistické pruhy na silnici v převážné části města není jízda na kole úplně příjemná a bezpečná. Dokážu si ale představit, že v nějakém menším městě s ne tak hustou dopravou by tomu bylo jinak. Podnikla jsem s ním i několik výletů do terénu – po lesních cestách, místy dokonce kamenitých a přes kořeny. A i tohle perfektně zvládlo. Jen jsem vidlici na předním kole přepnula do pozice open. Pokud byste ale jezdili terénem více, vřele doporučuji dokoupit sadu s odpruženou vidlicí i odpruženou sedlovkou.

Co vás čeká, než na kolo nasednete?

I když nejsem netechnický typ, u nových výrobků se vždycky tak trochu obávám přehršle informací a toho, že se v nich ztratím. U e-kola Reise & Müller to ale bylo jinak. Jeho ovládání je fakt intuitivní, a jak říkám s nadsázkou – i pro blbce.  Obrovskou výhodou všech kol, která mají pohon Bosch je totiž aplikace ebike Flow, do které se přihlásíte a kterou si následně stáhnete do svého mobilu. Ta zaznamenává nejen vaše cesty, veškeré statistiky, ale pomáhá i s plánováním tras. Máte tak perfektní přehled o tom, kolik jste najeli kilometrů, v jakém režimu i kolik jste spálili kalorií. Navíc má také funkci eBike Lock, která je pro všechna elektrokola, která jsou podporována takzvaným Chytrým Systémem, zdarma. Jakmile tedy elektrokolo zapnete, automaticky se zkontroluje, zda je v blízkosti váš telefon jako digitální klíč a jedině tak se kolo spustí; respektive se aktivuje podpora motoru a elektrokolo se odemkne. Díky tomu se ke kolu dostanete opravdu jen vy – osoba, která ho má přihlášené v aplikaci. V eBike Flow se také můžete podívat na místo parkování kola a dohlížet tak na to, že je tam, kde má být. Pokud dojde k jeho většímu pohybu, obdržíte do telefonu upozornění. V případě odcizení si můžete vygenerovat zprávu o krádeži obsahující všechny důležité údaje. Navíc si lze pořídit i placenou verzi aplikace Flow+, která navíc nabízí takzvaný eBike Alarm.

A teď už pojďme vyjet

Když je kolo zapnuté, stačí dát telefon do držáku mezi řidítky a vyrazit. LED Remote, ovladač přepínání režimů, je umístěný na řidítkách vlevo a přepínáte ho jednoduše palcem. Je to ergonomicky pěkně vymyšlené a tak na všechna tlačítka pohodlně dosáhnete. Díky mobilu pak máte přehled o všech důležitých jízdních údajích a ruce přitom máte pořád bezpečně na řídítkách. LED diody, kterými se odlišují jednotlivé jízdní režimy, jsou přitom hodně dobře viditelné – jas displeje se rychle přizpůsobuje okolnímu světlu. Zkusila jsem to jak na slunci, tak i při jízdě za tmy. A jaké režimy kolo nabízí? V mém případě elektrokola eCity jsou to eco, tour, auto, a turbo. Při jízdě po rovině jsem samozřejmě nic nepřidávala, v mírném stoupání stačila zelená eco mode, ve větším pak modrá nebo fialová.

Červenou turbo jsem použila opravdu jen v prudším kopci. Stále máte na očích také stav baterie – na mobilu v procentech, na ovladači pak jako světelnou stupnici.  Jakmile se na kole rozjedete, eBike Flow začne automaticky zaznamenávat údaje o vaší jízdě a na přání se dokonce automaticky sesynchronizuje s aplikacemi Strava nebo Apple Health.  V aplikaci si také můžete jednotlivé jízdní režimy upravovat. Pokud nejste spokojeni s tím, jaké je výchozí nastavení, které určuje výrobce podle modelu, lze si tak podporu přidávat či ubírat. Nabídne vám i nejbližší opravnu či servis – to je určitě velmi žádoucí v případě poruchy či nehody. Podobně jako u auta vám dokonce hlídá chybějící kilometry do servisní prohlídky.

Jízda jako po másle

Jak už jsem zmínila, ekolo Reise & Müller požívá pohonnou jednotku od Bosch eBike Systems. Baterie s výkonem 400 Wh je integrovaná do rámu a tak se nabíjí přímo v kole – stačí ji pomocí nabíječky píchnout do zásuvky. Při běžném provozu, tedy když se na kole přemisťujete třeba nenáročným terénem do práce v rámci zhruba 30 kilometrů denně, vydrží v pohodě několik dnů, respektive týden i víc. Pokud se na kole chystáte dělat delší výlety, dá se pořídit i přídavná baterie s výkonem 250 Wh, která se upevní do brašny na horní rámové trubici. Na mobilu v aplikaci vždy vidíte i odhadovaný dojezd (a to ve všech nabízených stylech) – takže se dá říct, že vás kromě vnějších faktorů nic nepřekvapí. Rychlost kola je omezená na 25 km/hod, z kopce to frčí samozřejmě rychleji. Po celou dobu jízdy jsem na kole měla pocit bezpečí a stability.

V případě, že chcete na kole vozit třeba nákupy, můžete si na zadní blatník pořídit nosič. Jde na něj nainstalovat i dětská sedačka.

Pokud byste měli obavu, že je elektrokolo moc těžké (to moje mělo 21,8 kg), určitě oceníte úžasnou funkci walk to hill – když je před vámi kopec, kde opravdu nezbývá než z kola dolů a musíte tlačit, zvolíte režim nejvyšší podpory, mačkáte tlačítko a kolo vám pomocí podpůrné funkce do kopce „pomáhá“. Za mne palec nahoru!

Kolo má dostatečně silný přední reflektor, který umožňuje pohodlnou a bezpečnou jízdu i v noci. Co se týká viditelnosti pro ostatní, i na to výrobce myslel. Zadní světlo je integrované do blatníku, odrazka je na sedle a rámy kol jsou polepené odrazovou fólií.

A co říct na závěr? S kolem jsem se velmi rychle skamarádila a tak se z jízdy stala trochu každodenní záležitost, na kterou jsem se vždy těšila. Navíc, když jsem někam přijela nebo potkala někoho známého, viděla jsem, že kolo svým designem budí zájem. A to také udělá radost. Takže myšlenka na pořízení vlastního ekola ve mně hlodá čím dál silněji…