Moldavsko je před důležitou křižovatkou svého směřování, rozhodne se do léta

Moldavsko je před důležitou křižovatkou svého směřování, rozhodne se do léta Zdroj: Tomáš Vlach

Boj o zemi vína, medu a konspirací. Moldavsko je před důležitou křižovatkou svého směřování

Tomáš Vlach

Při událostech kolem Sýrie, Gruzie i válce na Ukrajině zapomínáme na jednu evropskou zemi – Moldavsko. To si sice před časem odhlasovalo vstup do EU a dalo další šanci prozápadní vládě. Málo se ale ví, že ta nejdůležitější bitva bude až příští rok v létě během parlamentních voleb. A všechno zase může být jinak. Gruzínský scénář vůbec není vyloučen.

Válka na Ukrajině je v Moldavsku obrovské téma. Obvykle vyvolává obavy a volání po míru za každou cenu, přestože vlastně malá země na periférii Evropy z konfliktu za humny i tak trochu profituje. Platí to například o mezinárodním letišti v metropoli Kišiněvě. Do února 2022 bylo poměrně málo frekventovaným vzdušným přístavem. Poté, co se uzavřel vzdušný prostor nad Ukrajinou, získalo na významu. „Do Oděsy?“ zní sborově od skupinky taxikářů před terminálem a tatáž otázka se opakuje o kus dál, kde stojí autobusy směřující do tohoto ukrajinského města, kam je to v současné době přijatelných 200 kilometrů. A pak se lze po poměrně dobrých silnicích dostat ještě dál směrem na Cherson, ­Mykolajiv, Záporoží a nakonec do Donbasu.

Kišiněv a Moldavsko se tak staly po Polsku druhou vstupní bránou do válčící země. Svůj profit z toho má i Mircea, majitel malé auto­půjčovny. Jeho klienty jsou i Ukrajinci, kteří se do Moldavska přijeli setkat s příbuznými z druhé strany a nechtějí nebo nemůžou přes hranice. Třeba z obav před tím, aby je během návštěvy neodvedli do armády, nebo kvůli tomu, že žijí v Rusku.

„Teď, v zimě, to jde, v létě jsem ale spal v autě na benzínce u letiště a neustále čekal na klienty,“ říká Mircea. Pořídil sice dvě „nová“ auta, zachovalé ojetiny z Německa, musel se ale rozloučit se svými dvěma zaměstnanci, protože firmu v takovém rozsahu neutáhli. Vozy půjčuje v přepočtu zhruba za 600 korun na den, výš jít nemůže, konkurence je velká a náklady na údržbu přitom rostou stejně tak jako ceny za jídlo nebo nájem.

Válka bez tanků

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!