Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu
Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou, mořem nebo městskou zástavbou. Urychluje přepravu lidí i materiálů, zvyšuje bezpečnost provozu a má řadu dalších využití. V některých zemích tunely skoro nepotřebují. V jiných jsou naopak důležité pro rozvoj ekonomiky.
Třeba takový Island. Když se podíváte na mapu, zjistíte, že východní a západní pobřeží ostrova tvoří rozeklané a desítky kilometrů dlouhé fjordy. Autorství patří ledovcům, které se v dobách ledových rozšířily až k pobřeží a při tání za sebou nechávaly hluboké zářezy do krajiny. Jejich tvar a strmé srázy komplikují výstavbu silnic a v zimě, která bývá na Islandu plná mrazů, mlhy a větru schopného sfouknout z cesty auto, je řada horských průsmyků nesjízdná. Správně umístěný tunel tak dokáže zkrátit několikahodinovou cestu mezi dvěma vesnicemi na pouhé desítky minut.
Jak se takový tunel v drsném prostředí staví, jsme se podívali na islandském poloostrově Vestfirðir neboli západní fjordy. Mezi zálivy Arnarfjörðuru a Dýrafjörðuru razí 5,3 km dlouhý tunel čeští inženýři z Metrostavu. Na Islandu působí už 12 let a aktuální tunel je pro ně třetím v pořadí. Zvenčí vypadá nenápadně: Před velkou dírou v hoře u fjordu stojí několik damprů, nákladních automobilů pro práci v těžkém terénu. I když každý z nich váží 45 tun, v porovnání s rozměry černého otvoru působí drobně. Opodál je vidět betonárka, buňkové ubikace a servisní a skladové haly. Ty jsou důležité.
Mrazivé podmínky
Stavba je totiž izolována od okolí vysokými horami a v zimě i počasím. Klíčové tedy je, aby vše bylo na místě. Nejen stroje a materiál, ale také sklady se zásobami náhradních dílů na několik měsíců. Hotovým pokladem je dílna s 40tunovým lisem, zvedákem na auta a soustruhem. Mechanici jsou tak schopni opravit většinu závad na důlních strojích, aniž by museli vyjíždět pro náhradní díly nebo čekat na jejich dodání.
Možná byste čekali, že v tunelu narazíte na razicí štít, který se používal při prodlužování trasy metra A v Praze nebo v železničním tunelu Ejpovice u Plzně. Spletli byste se. Specifické podmínky na Islandu podporují ražbu metodou drill & blast, tedy vývrtem a výbuchem. Do čelby (předek tunelu) se vyvrtají pětimetrové díry, naplní se trhavinou – a vyhodí do vzduchu. Během jednoho osmihodinového cyklu se tak tunel prodlouží o pět metrů. A co se během těch osmi hodin stane?