K síle umění měnit svět jsem byl skeptický vždycky, říká režisér Jiří Havelka
Scénář komedie Vlastníci oceněný Českým lvem je sice k popukání, jeho skutečný předobraz už ale méně. Nejenže do něj jeho autor Jiří Havelka promítl své vlastní zkušenosti ze schůzí bytového družstva, ale realita v mnohém předčila filmové zpracování. Úspěšného režiséra a herce, který nedávno oslavil čtyřicátiny, vyhnala vleklá sousedská válka o výtah z holešovického podkrovního bytu až na hausbót.
Podívejte se na celý rozhovor Luďka Staňka s režisérem Jiřím Havelkou:
„Normálně jsem kapituloval. Nechci nikoho hanit, ale současný princip vyžadující 100% souhlas všech neumožnil vznik výtahu v domě. Vidina toho, že nevznikne, mě donutila zajímat se o jiné možnosti bydlení,“ netajil se v talk show Luděk Staněk se baví na internetové televizi Mall.tv svým ústupem z lukrativní lokality i pozice místopředsedy SVJ Jiří Havelka.
„Částečně jsem doufal, že prostřednictvím filmu dojde k nějaké reflexi, ale zjistil jsem, že ta reflexe v sále hodně probíhá na lince: ‚Podívej, jací jsou ti druzí!‘, nikdy ne: ‚Podívej, jaký jsem já,‘ takže se v realitě asi moc nemění,“ nedělá si iluze. Ostatně jak sám připouští, k síle umění měnit svět byl skeptický vždycky.
„Nikdy jsem nebyl přehnaně angažovaný, na druhou stranu věřím, že zážitek z filmu může mít na jeho diváka vliv. Nemusí to být nutně přiznání, že je špatný, nebo Češi jsou špatní, nic takového, ale na základě společných emocí a pocitů se dá dosáhnout ne změny žebříčku hodnot, ale osobnostního posunu. Nebo minimálně otevření dveří, které v sobě měl člověk do té doby zavřené, nebo o nich třeba ani nevěděl. V tomhle smyslu mi přišlo několik diváckých reakcí, že na schůzích občas zaznívá: ‚Nebuďme jako ve Vlastnících, pojďme to pořešit,‘ a to mi přijde jako dostatečný,“ nestěžuje si herec a režisér, který po úspěchu svého filmového debutu nedostatkem práce rozhodně netrpí.
„Začali mi chodit nabídky jak jiných scénářů, abych je zrežíroval, tak abych sám vyvíjel další film. Nechávám to teď volně plynout, určitě mě to zajímá, ale cítím, že postup, jakým jsem zvyklý pracovat a přemýšlet o divadle, se ve filmu uplatňuje obtížněji. Potřebuju nejistotu, neumím dát garance a záchytné body, takže hodně záleží na producentovi, který je ochoten na takové podmínky přistoupit. Myslím, že právě tím se to samo vytříbí,“ dodává s tím, že tvůrčí svobodu dopřává nejen hercům v Národním nebo Dejvickém divadle, ale i svým studentům na DAMU, kde už patnáct let učí.
V rozhovoru s Luďkem Staňkem prozradil Jiří Havelka i to, co by ho přimělo nafotit akty, jak dřív maskoval svůj stud na diskotékách a komu by zavolal a poslal ho do háje, kdyby zbýval den do konce světa.