Scenárista Petr Jarchovský: Nikdy jsem se na FAMU necítil tak nesvobodný jako teď
Petr Jarchovský (54) absolvoval v roce 1992 na katedře scenáristiky a dramaturgie. Od té doby na FAMU působí jako pedagog, dvakrát i jako vedoucí katedry. Na FAMU, která je podle médií už tři roky v hluboké krizi. Na FAMU, kde se pro běžného smrtelníka nesrozumitelně bojuje o budoucí podobu školy. Na FAMU, která byla v roce 2011 vyhlášena sedmou nejlepší filmovou školou na světě a ještě v roce 2017 stála mezi nejlepší patnáctkou. Současný stav této – mnoha filmaři milované – alma mater si zaslouží samostatné povídání. Profesor Jarchovský pozvání k němu přijal.
Všech osmnáct scénářů k celovečerním filmům jste napsal při plném úvazku na vysoké škole?
Dvakrát jsem si vzal semestrální tvůrčí volno. Ale jinak jo. Říkám totiž svým studentům, že ačkoliv se možnosti uplatnění pro scenáristy od roku 1989 proměnily, jedna věc zůstává – studují zoufale finančně podstřelený obor. Jistotu adekvátního výdělku nemají ani renomovaní scenáristé, což vám, myslím, potvrdí všichni ti filmoví i televizní. Já měl štěstí: našel jsem kolegy, kteří filmy dělají, na vaše texty čekají, povzbuzují vás a inspirují k práci. V tom jsem čestná výjimka, protože stálý tvůrčí tým se jinak obvykle tvoří jen na jeden dva filmové projekty.
Jak dlouho vám trvá napsat scénář celovečerního filmu?
Dejme tomu rok. Až dva. Honorář za scénář, orientačně přibližně 400 000 korun, inkasuje zavedený scenárista ve splátkách během celého procesu realizace filmu. Tak si to vydělte 24 měsíci a odečtěte daně. A to mluvíme o „šťastném roce“, kdy vám vaši práci někdo zaplatí. Napsat samotný scénář mi trvá přibližně rok. Pokud jde o autorskou látku, píšete ji vlastně bianko, producent zpravidla reaguje až na vaši první verzi, obvykle s tím, že ji předloží Fondu na podporu kinematografie a uvidí, zda dostane grant. Teprve pak může projekt dofinancovat a vy můžete počítat s nějakým honorářem.
Říkáte tyhle informace studentům?
Studentům se je snažím sdělovat přesně tak, jak se situace v branži vyvíjí a jak ji v danou chvíli jako profesionál prožívám. Kinematografie je vysoce konkurenční prostředí a scenárista musí svoje nápady umět prosazovat, dotahovat do konce, nabízet, prodávat svoji práci. Je to zásadní součást profese. Pro začátečníky je pak důležité vědět, na co klást v určité fázi vzniku scénáře důraz a s čím se třeba v danou chvíli netrápit.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!