Český rytíř hodnotí Chivalry 2: Středověký boj byly spíš šachy, rytíři se nezabíjeli, zbroje se mi líbí
Začátkem června vyšla dlouho očekávaná videohra Chivalry 2 od kanadského vývojářského studia Torn Banner. Hra je příběhově zasazena do fiktivního středověku, který volně koresponduje s 12.–13. stoletím naší historie a nabízí bitvy až pro 64 hráčů. Každý hráč se ujme role rytíře jedné ze soupeřících frakcí (Agatha Knights nebo Mason Order) s cílem eliminovat co nejvíce nepřátel ve zběsilém a hlavně krvavém středověkém boji. K dispozici je vám vskutku bohatý arzenál zbraní a vybavení. Kopí, halapartny, všemožné sekery, luky, kuše, meče obouruční i jednoručky, válečná kladiva, dýky, glévy, řemdihy či kropáče – možností je opravdu mnoho. Stejně bohatý výběr je poté i na straně obranných prvků v podobě brnění, přilbic, štítů a všeho, na co si vzpomenete. Vybavení navíc dle vývojářů odpovídá historickým předlohám. Na posouzení historické přesnosti jsme si pozvali odborníka na středověký boj Daniela Dufka.
Daniel Dufek je nejen odborníkem na středověk a historické zbraně, ale navíc se již řadu let věnuje poměrně netradičnímu sportu – středověkému kontaktnímu boji. Osobně se zúčastnil prvního mezinárodního šampionátu v tomto sportu v roce 2010 na Ukrajině a dnes zastává funkci kapitána české národní reprezentace. Středověký kontaktní boj, známý také pod zkratkou HMB (Historical Medieval Battle), je plně kontaktní souboj propojující prvky bojových sportů, jako je kick box, MMA a další. Cílem je srazit nepřítele k zemi a tím ho vyřadit ze hry. Navíc boj probíhá se zbraní dle výběru (v rámci předepsaných norem) a v replikách historických zbrojí, které dosahují váhy až okolo 40 kg.
Boje probíhají v různých disciplínách od utkání jednotlivců, takzvaných duelů, přes boje skupinové – buhurty, kde spolu zápolí týmy v uskupeních 3v3, 5v5 až 30v30 bojovníků. Jednoduše řečeno, Daniel Dufek ví, jaký je to pocit, dostat sekerou po hlavě, a proto nám přišel jako vhodný kandidát na zhodnocení hry Chivalry 2.
Již z traileru na hru vyšlo najevo mnoho historických nepřesností. Středověký boj dvou armád se například velmi zřídka zvrhl v nekontrolovatelná zběsilá jatka, jaká můžeme pozorovat v Chivalry 2. Armády se naopak snažily zapojit co nejvíce strategie a do boje vstupovaly v nacvičených formacích za účelem získat nad nepřítelem taktickou výhodu. Takto seřazené formace navíc takřka zpravidla používaly kopí, neboť vojáci postupovali v těsné blízkosti u sebe a na máchání mečem kolem sebe jednoduše nebyl prostor. Ve hře Chivalry se s tímto problémem také setkáte, nicméně opačným způsobem – máchat mečem kolem sebe může každý zcela volně, ovšem spoluhráči, které při tom trefíte, dostanou zásah za plné poškození, což v moderních multiplayerových hrách na rozdíl od středověkých bojišť nebývá běžné.
Oficiální trailer ke hře Chivalry 2 můžete zhlédnout zde:
Trailer k videohře Chivalry 2 • Chivalry 2 - Official launch trailer
Mnoho nepřesností ve hře spočívá v anachronismech, kdy hra, jež se má odehrávat ve 12.−13. století, obsahuje výzbroj, jež se začala objevovat až ve století patnáctém. Na druhou stranu je pravda, že hra se odehrává v alternativní historii, tudíž by se dalo argumentovat, že v tomto světě byla tato výzbroj prostě vynalezena dříve.
Jaké další nepřesnosti identifikoval Daniel Dufek ve hře Chivalry 2? Jaké prvky jsou ve hře navíc a jaké tam naopak naprosto chybí? Proč se rytíři v reálné historii navzájem nezabíjeli? Kolik zbraní nesl rytíř do bitvy, kdy nasazoval brnění a jaké šance měl těžce obrněný bojovník proti méně obrněnému? To vše a více se dozvíte z rozhovoru ve videu v úvodu článku.