Jan Pařízek

Jan Pařízek Zdroj: Archív

Jan Pařízek z Volkswagen Financial Services: Roste zájem o elektrické vozy. Firmy nechtějí vlastnit auta

Viliam Buchert

„Část našeho byznysu se přesouvá do on-line světa, roste zájem o SUV i elektrická a hybridní auta. To všechno dokážeme nabídnout,“ říká v rozhovoru pro Reflex Jan Pařízek, jenž je Head of Fleet and Remarketing ve společnosti Volkswagen Financial Services (VWFS), která je známá pod obchodním jménem ŠkoFIN.

Jak se daří Volkswagen Financial Services a celému vašemu oboru podnikání? Česká republika byla po dva roky zasažena koronavirovou pandemií, což bylo někdy spojeno i s některými restrikcemi. Teď je zase Evropa ovlivněna důsledky války na Ukrajině.

Zažíváme v posledních dvou letech složitější období. Jak už jste zmínil, jedním z dopadů pandemie bylo občasné narušení dodavatelského řetězce, to se pak projevilo někdy v přerušení výroby v automobilkách, protože chyběly některé komponenty. Vliv války na Ukrajině se samozřejmě v našem oboru také projevuje, v této zemi jsou továrny subdodavatelů na automobilový trh. Automobilky nyní logicky hledají alternativní řešení, ale na posouzení dlouhodobějšího dopadu je ještě brzy. Již nyní vidíme prodlužující se výrobní lhůty vozidel.

Ojeté nebo nové auto? Co je výhodnější si můžete spočítat zde >>>

Jak můžete za této situace zákazníkům pomoci?

Hledáme především individuál­ní řešení, aby byla udržena mobilita současných, ale i nových klientů. To konkrétně znamená, že prodlužujeme běžící smlouvy všem klientům, aby měli zajištěnou vzpomínanou mobilitu, než se vyrobí nový vůz. Dále krátkodobě pronajímáme ojetá vozidla vrácená po operativním leasingu dosavadním i novým zákazníkům, abychom jim pomohli překonat toto složité období. Snažíme se všemožně zákazníkům pomoci.

Mění se požadavky jednotlivých zákazníků i firem na vozy, jež nabízíte? Je v tom nějaký trend, který vidíte v posledních letech? O co je největší zájem?

Ve firemních flotilách jsou stálicemi vozy Octavia, Passat a podobné další. V poslední době pak zřetelně vzrůstá zájem o SUV. Zjevným trendem je a bude větší zájem o elektromobily a vozy s hybridním pohonem.

Pokud jde o klienty, tak ti firemní preferují poskytování služby, tedy mobility, ne vlastnění vozů. Po mobilitě sahají častěji i menší a střední podnikatelé, máme pro ně proto přizpůsobené produkty, například operativní leasing Firemní Škoda Bez Starostí. Za trend můžeme označit i podporu společností zajišťujících sharing vozů, například platformu HoppyGo.

Jaké je vaše postavení na trhu a výsledky? Co nabízíte nového a co připravujete?

V loňském roce jsme byli jedničkou na trhu operativního leasingu v České republice s podílem kolem 26 procent a tuto pozici si chceme udržet. Připravujeme v rámci centrály novou organizační strukturu, která bude efektivnější pro všechny pobočky Volkswagen ­Financial Services. Nově máme produkty krátkodobého operativního leasingu, jenž slouží klientům pro překlenutí krátkodobější mobility – do jednoho roku, třeba při čekání na nový vůz, dále dočasné rozšíření vozového parku a podobně.

Novým produktem je úvěr Chytře s flexibilním výběrem akontace a poslední zvýšené splátky. Co to znamená? Nižší splátka a více možností, jak s vozem na konci naložit. Odkup za hotové, prodej dealerovi nebo profinancování poslední zvýšené splátky prostřednictvím úvěru od VWFS. Nově také umíme nabídnout konkurenceschopné podmínky nejen na vozy koncernu Volkswagen, ale na všechny značky na trhu.

Kdysi platilo, že na auto se člověk vždy přišel podívat osobně, sáhl si na ně. Přesouvá se něco z toho do on-line světa?

To první tvrzení už přestává být platné, většinou mladí řidiči nechtějí trávit čas objížděním salónů a bazarů, jsou zvyklí si vše najít on-line a to platí i u aut. Nově nabízíme klientům službu, kde si vůz vyberou on-line na našich webových stránkách a rovnou si sjednají i smlouvu na financování – vše z pohodlí domova. Tedy auta z operativního leasingu na úvěr s pojištěním. Vše lze pro tyto účely najít na naší stránce moje.vwfs.cz.

Už jste to zmínil, ale popište více, jak vaši nabídku ovlivňuje zájem o elektro- a hybridní auta. O této věci se totiž v posledních letech hodně diskutuje. Co chtějí zákazníci a jak reagujete vy?

Zájem o tyto automobily je samozřejmě čím dál vyšší. Ať už se jedná o směr firem být ekologičtější a zero-waste, nebo i o nadšení pro alternativní pohony a špičkovou technologii, již naleznete právě v elektrovozech. Vytvořili jsme proto tým specialistů, kteří se budou zabývat elektromobilitou jako celkem, aby bylo pro klienty snadnější se v této tematice orientovat – vozy, infrastruktura, financování, implementace do firemní flotily, analýza firemní flotily atd.


Volkswagen Financial Services

ŠkoFIN s.r.o. je na českém trhu přední finanční společností a je zároveň tou nejvýznamnější v oblasti financování osobních a užitkových automobilů již od roku 1992. Od září 2015 se společnost prezentuje pod názvem Volkswagen Financial Services. Právní subjektivita společnosti zůstává ale nezměněna. Volkswagen Financial Services jako obchodní divize skupiny Volkswagen AG disponuje portfoliem více než dvaceti miliónů smluv v téměř padesáti zemích světa a zaměstnává přes 16 tisíc lidí. Celková aktiva společnosti jsou ve výši přibližně 208 miliard eur. Specializuje se na podporu prodeje dealerské sítě značek Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche, Ducati, koncernových ojetých automobilů všech značek a prémiových značek Bentley a Lamborghini. Poskytuje úvěry nové generace, operativní leasing a také značkové pojištění, servisní balíčky a další služby mobility soukromým osobám, podnikatelům i firmám. Každý třetí prodaný vůz z koncernu Volkswagen má financování této společnosti. Podrobnosti najdete na klientském portálu MojeVWFS na adrese moje.vwfs.cz