„Jednou z nejhorších vlastností je závist, bolševik na ní postavil celou svou filozofii i praxi,“ říká divadelník Miloň Čepelka

„Jednou z nejhorších vlastností je závist, bolševik na ní postavil celou svou filozofii i praxi,“ říká divadelník Miloň Čepelka Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Dobytí severního pólu (premiéra 1985)
Hospoda Na mýtince (premiéra 1969)
Česká národní vlastnost je podle mě náš smysl pro humor. Schopnost a ochota dělat si šoufky i z vážných věcí, a především ze sebe.
České nebe (premiéra 2008), zatím poslední divadelní  hra Cimrmanů
Český smysl pro humor je originál. Myslím, že například Němci ho nemají, přestože s nimi máme za ta staletí hodně společného. A Rusové už vůbec ne.
5 Fotogalerie

Miloň Čepelka: Do diskuse s blbem bych se nepustil

Vašek Vašák

Kdyby mu občas neunikl nějaký archaismus, neřekli byste, že je mu pětaosmdesát let. Rozhodně na ně nevypadá. Asi i proto, že nevysedává doma na gauči a s Divadlem Járy Cimrmana, které spoluzakládal, pořád objíždí republiku jako před padesáti lety. Divadelník, lyrik a poeta Miloň Čepelka (85).

Prý si jako prazážitek pamatujete stěhování do Opočna. Kolik vám tenkrát bylo?

Šest týdnů. Vidím to jako dnes. Jsem přikrytý peřinkou s květovaným vzorem, jedu s maminkou v kabině nákladního vozu opočenského dopravce, pana Pejskara, a na přední sklo dopadají kapky deště. Ptal jsem se pana profesora Koukolíka, jestli je možné si něco takového pamatovat, a on odpověděl: „Teoreticky to možné je, ale prakticky je to hloupost.“ Spíš mi to asi maminka vyprávěla, a jak mám hodně rozvinutou fantazii, vzpomínku jsem si přisvojil.

Co vás pak vedlo k rozhodnutí stát se učitelem?

Nemožnost věnovat se oboru, který by měl nějakou vazbu na divadlo. Táta byl ještě ze staré školy a chtěl, abych studoval něco se­riózního, ne na komedianta.

Co dělal váš tatínek?

Byl ouřada. Účetní. Maminka v domácnosti. Když jsem ale chtěl jít v jedenapadesátém roce na gymnázium a neměl správný kádrový profil, dala se zaměstnat jako dělnice, aby ho vylepšila. Leštila pažby loveckých zbraní, které se v Opočně vyráběly.

Jak se vytvořil váš vztah k divadlu?

Koukáním. Kdykoli k nám přijelo Krajské oblastní divadlo z Hradce Králové, nikdy jsem nechyběl. Ale už předtím na obecné škole k nám nastoupila mladá slečna učitelka a ta s námi a s místními ochotníky nacvičila pohádku Matčino srdce. Maminky nám ušily kostýmy, holič, pan Venygr nás nalíčil voněli jsme… Když mi později rodiče divadlo rozmluvili, napadlo mě, že by mě bavila aspoň dramaturgie. Jenže na ni brali jen dva zájemce z republiky, tak jsem to vzdal.

Učitel je taky tak trochu herec. A stupínek je jeviště.

No právě. Přijali mě na pedagogickou fakultu, což byl osudový krok pro všechno, co následovalo.

Po vysoké škole jste učil v Novém Kníně. Jaké to tam bylo?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!