Video placeholder

Z Hollywoodu už není cesty zpět, říká slavný autor hrůzyplné filmové hudby Christopher Young

VERONIKA BEDNÁŘOVÁ

Specialista na thrillery Christopher Young (63) má třas, jekot a strach v popisu práce: složil hudbu k téměř 90 thrillerům, mysteriózním kusům a krimi od nezávislých snímků až po hollywoodské hity. Jeho práci můžete slyšet v klasikách Ghost Rider, Hellraiser, Spider-Man 3, Noční můra v Elm Street 2, Sinister nebo V moci ďábla. V úterý 26. dubna bude v pražském Kongresovém sále na akci Composers Summit Prague 2022 osobně dirigovat část koncertu orchestru PKF — Prague Philharmonia. U příležitosti návštěvy Prahy poskytl Reflexu rozhovor – zde najdete část, která v tištěném časopise chybí.  

Christopher Young sedí ve svém studiu a za ním je i na ZOOMu vidět velký otevřený botník. V jeho poličkách ale nejsou boty: „To jsou posmrtné masky nejslavnějších klasických hvězd amerického hororu. Tady nalevo je kupříkladu Boris Karloff, legendární představitel frankensteinovského monstra. Tady leží Bela Lugosi, Maďar, hrál Drákulu. Dole Peter Lorre, točil s Hitchcockem a hrál i v Casablance. A tohle je můj milovaný Vincent Price. Sbírám je,“ vysvětluje během povídání, při kterém došlo i na mladou generaci skladatelů filmové hudby.

Hodně let jste učil na Univerzitě Jižní Karolína, přednášíte v zahraničí. Jací jsou dnešní mladí skladatelé filmové hudby?

Viděl jsem hodně z nich se zlomeným srdcem, protože to zkrátka nezvládli. I v Praze se v tom krátkém čase, který tam strávím, budu snažit, abych ty, kteří to chtějí s profesí skladatele filmové hudby zkusit, motivoval. I těm, kteří se filmový svět chystají opustit, chtějí to vzdát, se budu snažit trochu poradit a kormidlovat je zpátky ke kumštu. Věřím, že každý má v sobě diamant, jde jen o to najít, na co se hodí. Filmová hudba je unikátní klub vyvolených, a když se do něj jednou dostanete, už není cesty zpátky. Zvlášť ne z Hollywoodu.

V čem jsou skladatelé filmové hudby tak unikátní?

Mají speciální talent, který jim dává šanci psát nejlepší hudbu ve chvíli, kdy vidí zajímavé záběry. To není nevýhoda, ale výhoda, talent, na který by každý měl být pyšný. Snažím se mladé skladatele zvát do Los Angeles: vždyť mnoho filmů, které vidíme, stále vzniká v Hollywoodu. Kdysi jsem měl dokonce velký dům, kde jsem zahraniční skladatele ubytovával, nechával jsem je u sebe na zhruba čtyřměsíčních rezidencích za velice snesitelnou cenu q tak jim pomohl seznámit se se zajímavými lidmi z branže. Dům jsem prodal, ale když pak vyrostla naše dcera a nám se uvolnil její pokoj, znovu k nám jezdili mladí na stáže.

Kdybyste jim měl dát jen jedinou radu, jaká by to byla?

Neposlouchejte ty hlasy! Neposlouchejte hlasy ve vaší hlavě, které vám našeptávají, proč byste to neměli dělat, proč se vám to nikdy nemůže podařit. Neposlouchejte ani hlasy lidí, kteří to s vámi takzvaně „myslí dobře“ a shazují vás podobným způsobem. Je tolik důvodů si říct, že skládat hudbu k filmům je nepraktická kariéra… Přitom najít v Los Angeles nějakou práci zas není tak těžké. Jinak žádnou magickou radu nemám: dnes už to bohužel není jen o talentu, ale velmi i o vaší schopnosti prodat se. Znám mnoho vynikajících skladatelů, kteří by podle mého měli být mnohem dál, než právě teď jsou – nevím ale, jak to změnit. Přál bych si být Santa Claus a darovat každému skladateli ideální film, který by z něj udělal superstar… Ale bohužel to neumím.

Velký rozhovor s Christopherem Youngem si přečtěte v tištěném Reflexu, který vyšel ve čtvrtek 22. dubna >>>

Reflex 16/2022Reflex 16/2022|Archív