Dobrý učitel nadchne každého, říká držitel Zlatého Ámose Marek Valášek
Rozhovor s Markem Valáškem z Anglicko-českého gymnázia Amazon v Praze, který vyhrál Zlatého Ámose pro nejoblíbenějšího učitele.
Učíte matematiku, kterou byste rád naučil celý národ. Ale právě tento předmět někdy vyvolává emoce. Že je těžký, že mu děti nerozumějí, zdá se, jako by se učila za trest. Proč tomu tak je?
Protože ji děti a ani mnozí dospělí nechápou. Nevědí, k čemu je dobrá, a tak ji dokonce někteří považují za nutné zlo. Ale situace se mění. Dřív se ke mně dostávaly děti, které měly s matematikou jen potíže a zápasily s ní. Dnes už se mi hodně hlásí i žáci, kteří jsou na tom velmi dobře a chtějí být ještě lepší. Co se týče matematiky – a upozorňuju, že v ničem jiném nemám takový přehled –, jsou mezi dětmi obrovské rozdíly. A nejen výkonnostní, ale i pokud jde právě vůbec o její chápání.
Umíme vůbec matematiku učit?
Taky jsem si dřív myslel, že právě tohle je problém českého školství. Dnes bych řekl, že to není problém školství jako takového, ale učitelů a jednotlivých škol. Velmi záleží na tom, jak dobrého učitele dítě má. Dobrý učitel ho může nadchnout pro cokoli, i když dítě nemá pro danou věc nadání. Asi z něj neudělá génia, ale dokáže mu látku vysvětlit a ono ji pochopí, což je základ. Špatný učitel může pohřbít i nadaného žáka.
Jsou tedy dobré školy a různí učitelé a špatné školy a různí učitelé? Tak jednoduché to je?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!