Investuji do leaderů s dobrou karmou, říká Martin Rozhoň, bývalý majitel miliardové e-commerce skupiny
Martin Rozhoň je podnikatelem, kterému se během dvaceti let podařilo vybudovat miliardový byznys. Co svou e-commerce skupinu Vivantis před pár lety prodal, věnuje se investicím do startupů a je tím, čemu se říká vcelku neobvykle: andělským investorem. Martin má ve svém názoru na podnikání neobvyklý postoj – tvrdí, že nejlépe funguje propojení byznysu se spiritualitou. Tedy aspoň v jeho případě.
Se svým podnikáním jste začínal před dvaceti lety de facto od nuly. Přesto jste po letech zůstal nohama na zemi nebo spíš možná hlavou v oblacích… Co je pro vás více výstižné?
Já se právě snažím propojovat obojí. Vnímám, že drtivá většina byznysu se dnes dělá pouze hlavou a egem, tedy bez respektu k sobě samému, k dalším lidem, k zemi. A to se pak samozřejmě někde projeví. Mnoho firem je založeno bez nějaké hlubší vize a lidé tam chodí vlastně jen kvůli penězům. Majitelé těchto firem sice často prostředky vydělají, ale nejsou pak vůbec šťastní a naplnění. K čemu jim to tedy je? I když to mnoho lidí nemusí plně chápat, mně osobně se nejvíc osvědčilo stáhnout si takovou Vizi s velkým V z Univerza, které nás obklopuje a pak ji přetvořit do racionality ve hmotě. Vnímám to tak, že dnes můžeme tvořit to, co nás nejvíce baví, naplňuje a dělá nám velkou radost. Prostě dělat to, co je jakýmsi našim posláním, a zároveň za to mít i velkou materiální hojnost… Bohužel, tohle nás ale společnost ani škola neučí. Jak najít to, co je mým poslání, a jak ho rozvinout tak, aby mi přinášelo dostatek do života. Já se tímto tématem nyní intenzivně zabývám a chci ho i předávat dalším lidem, kteří o to projeví zájem.
Vaše cesta k současné pozici, ve které můžete pomáhat jiným, nebyla lehká. Několikrát jste psychicky i fyzicky vyhořel, mluvíte i o tom, že vaše motivace budovat byznys byla dána nízkou sebehodnotou… Můžete nyní s odstupem tedy říct, že vlastně „čím hůř, tím líp“?
Ano, Vivantis jsem budoval proto, abych sobě i okolí ukázal svou hodnotu. Musím říct, že bych to přál každému – vybudovat miliardovou firmu a zjistit, že v tom to není…(smích). Celé mě to však donutilo na sobě pracovat i vnitřně – prošel jsem si mnoha semináři, terapiemi, přečetl mnoho knížek a postupně si vytvořil svůj současný světonázor. A v jeho rámci je pro mne v každém okamžiku klíčové „naciťování si“ věcí přes intuici, srdce, duši… A jednání v souladu s vedením Univerza – pak se člověku v životě vše „zázračně“ daří. A prostě ho baví a hluboce naplňuje žít.
Dá se něco v tomto ohledu poradit? Nebo si každý musí svou cestu najít?
Každý si tím musí projít sám, obecné řešení neexistuje. Nicméně když člověk cítí, že ho něco oslovuje, měl by si za tím jít. Vypnout strachy a hlavu a prostě následovat své srdce – to ho povede na cestě k „osvícení“.
Svou firmu jste před několika lety úspěšně prodal, a tak jste mohl začít novou kapitolu svého života. Nyní se věnujete investicím a působíte jako tzv. andělský investor. Máte pocit, že jste konečně našel své životní poslání?
Poté, co jsem 18 let budoval miliardovou e-commerce skupinu, jsem potřeboval několik měsíců „vypnout“. Byl jsem, jak už jste zmínila, zcela fyzicky i psychicky na dně. Během té doby jsem odpočíval, nabíral síly a položil otázku, co bych měl v další fázi života tvořit, co bude nyní mým posláním, které mne bude naplňovat a současně mi přinese hojnost. A odpověď přišla – investuj! A tak je teď mojí strategií investovat do leaderů s dobrou karmou. Tedy do těch, kteří mají vizi, která se mnou rezonuje. Za uplynulé 4 roky jsem vložil prostředky asi do 20 startupů a obrovsky mne to baví. Všechny tyto startupy jsou úspěšné, z některých jsou dokonce firmy působící v mnoha zemích světa a mají hodnotu blížící se miliardě korun. Za všechny bych jmenoval webový portál Hedepy, který se věnuje psychoterapii přes on-line, nebo menstruační kalhotky Snuggs.
Investice do leaderů s dobrou karmou – to může znít až ezotericky… Co je pro vás v případě těchto lidí nejdůležitější? Je to jen vaše intuice, vize těchto lidí, nebo si i zjišťujete, jak si daná firma stojí?
Když se rozhoduji, do jakého projektu investovat, tak chci zakladatele a jeho vizi blíže poznat. Nejdříve více racionálně zkoumám, kdo to je, co umí, jaké má hodnoty, jaký produkt přináší, jak velký je trh, na který míří, jaká je konkurence nebo jakou strategií chce trh získat. Tohle celé pak počítáme v číslech. Celou dobu si však konkrétního jedince i jeho projekt snažím „nacítit“ přes srdce a intuici. Posuzuji také, zda mi to něco říká z mého pohledu tam„teče energie“. A jestli tam necítím nějaké překážky, i když je racionálně nedovedu pojmenovat.
Vím, že samotný e-shop Vivantis začal jako „vedlejší produkt“ webu Celostnímedicina.cz. Ten se věnuje holistickému neboli celostnímu přístupu ke zdraví. Co vás vlastně k tomuto tématu přivedlo?
K přírodní, celostní medicíně, která je u nás nazývána alternativní, jsem se dostal přes své vážné problémy se zdravím – míval jsem autoimunitní záněty ledvin, těžkou boreliózu, podezření na leukémii a další vážné nemoci. Klasická medicína přitom umí většinou řešit jen akutní, život ohrožující stavy, ale u chronických nemocí a prevence podle mě zásadně selhává. Pravděpodobně je to ovlivněno i zájmy farmaceutického průmyslu, který potřebuje udržet zákazníka při životě, ale vlastně nemá motivaci ho uzdravit, protože by pak o zákazníka přišel.
V poslední době se vám v tomto ohledu podařilo začít budovat si svůj sen – tím je retreat centrum Boží v Novohradských horách… (slovo „retreat“ označuje rozhodnutí dočasného oproštění se od každodenního života).
Tuto Vizi máme společnou s mou ženou a zrála mnoho let. Začínala slovy: Léčivé místo v panenské přírodě, kam se lidé budou jezdit navracet sami k sobě – léčit svá těla a své duše… Jezdili jsme tři roky po celé republice a hledali, kde tohle léčivé centrum postavit. Byli jsme tehdy na více než 100 místech, která byla na prodej. Až když jsme přijeli do panenské přírody Novohradských hor, tak jsme jasně ucítili, že jsme „doma“. A tak tu teď na 35 hektarech krásné země budujeme centrum, které pronajímáme lektorům v oblasti spirituality, osobního rozvoje, přírodní medicíny, kteří s námi rezonují a kteří zde pořádají své kurzy.
Váš přístup – tedy propojení spirituality a byznysu – je velmi zajímavý a nebojím se říct v našich luzích a hájích inovativní. V zahraničí to přitom není úplnou novinkou, napadá mne třeba případ Deepaka Chopry coby ájurvédského lékaře, který si vybudoval v Americe obrovské jméno i byznys. I přesto se mi zdá, že je stále v pokoře a respektu… Co plánujete vy?
Ano, moc lidí to takto nežije a ještě méně o tom mluví. Já ale cítím, že právě tohle propojení má obrovskou sílu změnit celou naši společnost, protože byznys obrovsky ovlivňuje všechny oblasti našich životů. Já věřím, že když se do něj dostane více spirituality, tak se nám všem bude žít o mnoho šťastněji a naplněněji…
Martin Rozhoň bude jedním z řečníků na IEC – summitu věnovanému e-commerce, který se bude konat od 28. února do 2. března v Martinickém paláci na Pražském hradě.