Swingař Jan Smigmator

Swingař Jan Smigmator Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Další metou je pro mě moci v Americe pravidelně účinkovat. V budoucnu bychom chtěli získat několikaleté pracovní vízum, už teď máme nabídky, které bychom rádi zrealizovali.
Swingař Jan Smigmator
2 Fotogalerie

Český příběh v Americe. Jan Smigmator koncertoval jako první český jazzman v Carnegie Hall

Vašek Vašák

JAN SMIGMATOR (37) koncertoval jako první český jazzový a swingový zpěvák v Mekce muzikantů klasické i populární hudby, newyorské Carnegie Hall. Reflex si s ním povídal o tom, co všechno museli s manželkou – a současně manažerkou – podstoupit, jak koncert proběhl a zda lze po tomto výstupu na pomyslný hudební vrchol vůbec ještě o něčem snít.

Jaký jste měl pocit, když jste viděl před Carnegie Hall svůj plakát v nadživotní velikosti?

Uvědomil jsem si tíhu odpovědnosti, jakou mám za to, aby byla na jevišti odvedena práce co nejlíp. Nutno podotknout, že bez pomoci mé ženy by se koncert neuskutečnil, protože Katka měla na starost produkci, management a mnoho dalšího a posledních ­čtrnáct dní bylo pro ni peklo, jelikož – vzhledem k časovému posunu – všechna jednání probíhala v noci.

O čem se u toho jednalo?

Velmi intenzívně například řešili pojistku, která je sice v řádech stovek dolarů, ale v okamžiku, kdy chcete koncert nahrávat, vystřelí do astronomických výšin. Kromě toho nás nebyli schopni pojistit, protože nejsme Američané a firma Smigmator nemá v USA sídlo. Pojišťovací agentka, jež nás měla na starost, to po dvou měsících vzdala, nenašla žádné řešení. Pak do toho vstoupil jistý pan Goldstein, který si nakonec se vším poradil. Nám v tom ale lítalo dost peněz a až pětadvacet hodin před koncertem přišel certifikát, že můžeme audionahrávku pořídit. Onen nezbytný papír jsme pak přeposlali do Carnegie Hall.

Takže z koncertu vzejde live ­album?

Ano. Cédéčko i vinyl. Carnegie Hall má špičkové nahrávací studio, jemuž vládne japonská zvuková inženýrka Noriko Okabeová, s níž byla fantastická spolupráce. Nelze sice udělat nic, co se dopředu nedomluví, ale to je pak splněno na sto procent.

V Carnegie Hall měla v roce 1893 premiéru i Dvořákova symfonie Novosvětská

Proto jsme také zařadili jeho Humoresku, kterou zahrál na tenor saxofon Scott Hamilton. Při jejím ohlašování jsem si dovolil fór, že já, český kluk, tady zpívám americké standardy a že bude fajn, když on, Američan, zahraje český „standard“, třeba od Antonína Dvořáka. A on ho prezentoval fantasticky. Tenhle okamžik česko-americké publikum velmi ocenilo.

Vaši kapelu tvořil kromě dvou Čechů Tony Bennett Quartet. Jaký byl věkový průměr?

My tři čeští Honzové, tedy já, klavírista Jan Steinsdörfer a hráč na Hammondovy varhany Jan Andr, jsme ho rapidně snížili. Bubeník Harold Jones, který hrával s Countem Basiem, Frankem Sinatrou, Dukem Ellingtonem, ­Rayem Charlesem, Ellou Fitzgeraldovou a dalšími, oslavil nedávno tři­aosmdesáté narozeniny, kontrabasista Marshall Wood, jenž účinkoval i s Dizzym Gillespiem, kytarista Gray Sargent a zmíněný Scott Hamilton jsou na prahu sedm­desátky.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!