Jan Papež: Ne Chorvatsko, letecká doprava je problém. Češi mají touhu po cestování v genech
Češi cestují hodně a rádi. Umíme ale vlastně cestovat? A jaké jsou v současnosti trendy v turistice a proč se letos tolik hovoří o Chorvatsku, kam jezdí statisíce Čechů? Na to se Reflex ptal JANA PAPEŽE (65), místopředsedy a mluvčího Asociace cestovních kanceláří, majitele cestovní kanceláře Marco Polo International a zaníceného průvodce, který navštívil už sto zemí světa.
Kauzou letošního léta je v případě cestování Chorvatsko, kam by letos mohlo zamířit až 900 tisíc Čechů. Neustále čteme o vysokých cenách v této zemi a o různých problémech a pseudoproblémech. Co se vlastně stalo?
Jsem v tomto případě nestranný pozorovatel, protože naše cestovka tam zájezdy nepořádá, ale dění v Chorvatsku léta sleduji z odborného hlediska a musím říci, že mě překvapila intenzita toho tlaku proti Chorvatsku. Moje děti s maminkou tam letos byly, podle nich byly ceny vyšší v průměru o deset procent, možná někde ještě o něco víc. Ale není to vůbec nic katastrofického, jak se to někdy prezentuje.
Co je tedy podle vás příčinou té kritiky?
Tvrzení, že zejména v Chorvatsku se zdražilo, je zavádějící, protože vyšší ceny jsou v celé Evropě, včetně České republiky. A že někde stojí pivo sto korun? Přece na pražském Staroměstském náměstí najdete podobnou cenu. Ta kritika může mít dvojí důvod. Prvním je lavinovitý způsob, jakým pracují média. Někdo něco napíše, další se pak táže, proč to napsal, třetí se v tom nípe a pak se spustí lavina. Vidím to dlouhodobě i jako mluvčí Asociace cestovních kanceláří – někdo něco zveřejní a potom mi zvoní mobil celý den a všichni se ptají na totéž. Chorvatsko je v tomto případě dobrým terčem, protože tam jezdí moc Čechů, zprávy o něm mají vysokou sledovanost. Řekl bych, že najít něco negativního proti Chorvatsku byla letos skoro novinářská povinnost.
Sleduji dění kolem cestovního ruchu několik desetiletí. Nebude za kritikou Chorvatska i něco jiného než jen mediální lavina?
Nevylučuji, že za tím může stát určitá objednávka ze strany některých cestovních kanceláří.
To vás musím přerušit. Fakt si myslíte, že by to nějaká cestovka takto dokázala dostat do médií?
Někdo může mít v některých médiích známé a kamarády a mohl by to tímto způsobem někomu vnuknout. A pak nastane vzpomínaná lavina. Mně to přijde až hloupé, protože takto se dá psát o každé druhé destinaci, zejména v Evropě. Do Chorvatska se přitom dobře střílí, protože tam i letos odjede možná až 900 tisíc lidí z Česka a je na ně upřena extrémní pozornost. U toho se ptám, proč se tolik nepíše o zdražování letenek nebo o nekvalitních službách leteckých společností, vždyť to je také velký problém, který čeští turisté každý den pociťují.
Někdy mi to přišlo v případě Chorvatska až bizarní. Třeba zprávy o tom, jak v Dubrovníku zakázali tahání kufrů na kolečkách v ulicích starého města a že prý turisté za to mohou dostat pokutu až 265 eur. Jenže to není pravda, existuje jen video města Dubrovník, na němž je doporučení, že když tam taháte kufr na kolečkách, tak můžete rušit třeba noční klid. Kde se berou takové zprávy?
Kde se berou, nevím, ale je nezodpovědné je takto šířit. Skoro všichni dnes mají kufry na kolečkách. Představa, že někde nosíte kvůli možnému zákazu těžké tašky a kufry v ruce, je absurdní. Upozornit ale na hluk, jejž tím můžete způsobit, je správné, to zažíváme i v Praze. V Chorvatsku přitom do budoucna existuje úplně jiný vážný problém – nedostatek pitné vody v některých oblastech. To může mít velký vliv na cestovní ruch. Ale o tom u nás žádnou diskusi nevidím. Možné problémy s vodou jsou i na některých řeckých ostrovech, v americké Kalifornii, kde byla dočasně dokonce omezena i kapacita některých hotelů, ale tento problém existuje i na jižní Moravě. Proč se o něm mluví tak málo?
Nepřispěla ke kritice Chorvatska i změna cen kvůli zavedení eura a snaha Chorvatů letos na všem více „trhnout“?
Obojí. Všude, kde se zavedlo euro, třeba na Slovensku nebo v Itálii, to na začátku vedlo ke zvýšení cen. V Chorvatsku se k tomu přidala inflace a možná i nenažranost některých podnikatelů. To se letos sešlo a problém byl na světě.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!