Ivan Klánský, nejuznávanější český klavírista současnosti, čerstvý nositel vyznamenání Medaile Za zásluhy

Ivan Klánský, nejuznávanější český klavírista současnosti, čerstvý nositel vyznamenání Medaile Za zásluhy Zdroj: Nguyen Phuong Thao

„Zvuk musí být přirozený. Ruka dopadne do kláves a její váha rozezvučí klavír. Hubeňouři jsou tudíž handicapovaní.“
Prezident Petr Pavel má klasickou hudbu rád, tudíž věděl, koho by měl ocenit
„Můj pedagog číslo tři vycítil, že bych měl začít pořádně hrát, takže mě zamykal do místnosti, kde měl křídlo, umyvadlo a džbán s vodou, a pouštěl mě jen na toaletu. Pokud jsem se na chvilku zamyslel a přestal hrát, už tloukl na dveře, abych nepřestával.“
Každý muzikant vám potvrdí, jak je těžké si najít partnery pro komorní hudbu, tak jsem si je pro jistotu vytvořil.
4 Fotogalerie

V pěti letech už vidíte, jestli je tomu človíčkovi „dáno“, říká profesor Ivan Klánský

Vašek Vašák

Světu dal klavírní hvězdy Iva Kahánka či Martina Kasíka, je laureátem a dnes i porotcem mezinárodních soutěží, děkanem Hudební a taneční fakulty AMU. Otec šesti dětí, z nichž pět se také věnuje hudbě, je také letošním nositelem medaile Za zásluhy 1. stupně v oblasti umění, které mu ve státní svátek 28. října udělil ve Vladislavském sále na Pražském hradě prezident Petr Pavel. Profesor Ivan Klánský (75) je ale i člověk nesmírně vlídný, se smyslem pro humor a fenomenální pamětí na čísla. Jeho pedagogové ho – aby cvičil – zamykali v místnosti, nebo vůči němu používali dokonce tělesné tresty. Jaký je na své studenty on?

Jak se z vás stal hudebník, byť jste vyrůstal v nehudební rodině?

Hudební vzdělání měl můj pradědeček, rakousko­uherský C. a K. kapelník, který prý ovládal deset nástrojů, dirigoval a komponoval, ale z jeho potomků se nikdo muzikantem nestal. Co se týká mě, už ve čtyřech letech jsem poslouchal vinylové desky, a když jsem chtěl nabudit dojem gramofonu, zpíval jsem si a k tomu točil maminčinými pokličkami. Silným impulsem pro mě bylo, když jsme zdědili po příbuzných stařičký klavír a já u něj vydržel sedět hodiny, vytvářet různé melodie, rytmy a harmonie, až naši usoudili, že k tomu mám asi vlohy, a zařídili mi hodiny u mladé učitelky, která mě naučila noty. Pak už to běželo samospádem.

Prý jste ale nerad cvičil.

Dodnes nemám rád slovo cvičit. Dokonce ho ani nepoužívám u svých studentů, protože si uvědomuju, jak je frustrující. Člověk by se měl skladbu naučit, pochopit ji, zahrát, ale ne ji cvičit. To je příliš fyzické a neukazuje na výsledek. Ano, nerad jsem cvičil, a přesto jsem seděl u klavíru mnoho hodin. To je asi rozdíl mezi cvičením a hraním.

Takže jste na klavíru experimentoval?

Experimentoval jsem, improvizoval a výsledky svého hraní jsem zapisoval, takže jsem se věnoval, řekněme, skladbě, kterou jsem někdy kolem patnácti let opustil, protože jsem nepokročil k modernějším směrům a zůstal u klasicko-romantických vizí. Novátorské způsoby skladatelského myšlení mi nebyly vlastní. Navíc přišlo studium klavíru na konzervatoři a s ním mezinárodní soutěže, čili interpretační práce vzrostla o tolik, že moje skládání bylo už jen okrajové.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!