Český hospodský národ se mění, říká Luboš Kastner expert na gastronomii
České hospody a restaurace se mění. Čepovaného piva se pije čím dál míň a jídlem, po kterém je největší poptávka, je dnes burger. Co všechno se ještě změní a co nás čeká? Na to se Reflex ptal Lubiše Kastnera (43), člena představenstva Hospodářské komory České republiky a Asociace malých a středních podniků nebo spoluzakladatele Food n’ Beverage Foundation Czech, jejíž pomocí se snaží kultivovat českou gastronomii.
Pivo je český národní nápoj, to jsme slyšeli po staletí. Časy se ale mění, jsme ještě pořád pivní národ?
Jsme. Pivo je pro českou společnost pořád zásadní. Pivo podle spotřebitelských výzkumů vždy u nás hrálo velkou roli, pivní kultura se nevytratí, ale mění se spotřebitelské návyky a vytvářejí se nové. Hospoda byla pro nás po staletí, jak jste o nich hovořil, jakýmsi komunitním centrem. Čtvrť či vesnice, která neměla hospodu, jako kdyby neexistovala, byla smutná. Hospody ale na některých vesnicích mizí. Lidé mají totiž doma stále častěji lahvové pivo, rozevírají se kvůli cenám nůžky mezi lahvovým pivem a pivem čepovaným. V obchodních řetězcích je pivo podstatně levnější, v hospodách se naopak zdražuje. Naše pivní a hospodská kultura je stále závislejší na platech lidí, na cenách energií, na nákladech na podnikání v gastronomii. A ty se za poslední léta rapidně změnily, jsou vyšší. A marže na pivu je nižší než na jídle. Přitom pivo je tahákem mnoha hospod, je to důležité, a když se bude pít míň piva ze sudu, nastává problém. To vše, co jsem říkal, se děje. Ještě pořád je na tom ale Česká republika ve srovnání s Evropou lépe, lidi jsou zvyklí chodit do restaurací. Ale změna trendů je neúprosná a vysoké ceny vstupů budou dál situaci měnit. I v roce 2024.
Jak se tedy gastronomii v Česku reálně daří?
U nás to vždy byl a je celospolečenský fenomén. Koncept české hospody je ale pod obrovským tlakem společnosti, která si navíc myslí, že mu velmi dobře rozumí. Ale úplně mu nerozumí, zejména nerozumí ekonomice tohoto podnikání. Velkým městům, Praze, Brnu a dalším, se obecně v gastru většinou daří. Letos až do konce srpna ale klesaly tržby, v září to kvůli hezkému počasí vystřelilo nahoru a rok 2023 dopadne ve větších městech dobře. Bojíme se však, co bude v roce 2024. Po diskotékách jsou od covidu hospody sektor, kde ubývá nejvíce zákazníků. Zejména v těch s čepovaným pivem a největší problémy mají právě vesnické hospody. Na vesnicích se část spotřeby přesunula do neregistrovaných míst, kde jsou například hasiči, kteří neplatí nájem a další náklady. To je pak těžké konkurovat.
Co s tím?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!