Jan Rozek

Jan Rozek Zdroj: Archív Jana Rozka

Bývalý církevní soudce: Vatikánská smlouva uškodí obětem zneužívání, církev musí spolupracovat s policií

Barbora Prchalová

Bývalý soudce brněnského Diecézního církevního soudu a zakladatel spolku Pro čistou církev Jan Rozek vehementně kritizuje smlouvu mezi Svatým stolcem a Českou republikou, která je momentálně ve schvalovacím procesu v Poslanecké sněmovně. Podle něj je v ní několik sporných pasáží, především ohledně tajemství obdobného zpovědnímu, které se bude vztahovat na pastorační pracovníky. Rozek je přesvědčený, že zavedení takového tajemství uškodí obětem zneužívání duchovními hodnostáři.

Proč by se veřejnost měla zajímat o smlouvu mezi Svatým stolcem a Českou republikou?

Může se to zdát jako marginálie, ale není to tak. Církev vlastní 150 církevních škol, do kterých chodí 40 až 50 tisíc dětí ročně. Plus má výchovná zařízení, domovy mládeže a to nemluvím o všelijakých táborech a dalších aktivitách, co pořádá. Jestliže dle sčítání z roku 2021 klesl počet věřících na sedm procent, kdo do těch škol chodí? Nevěřící. Proto by se o to měli zajímat. Jestli se smlouva ratifikuje, je v ní článek čtyři bod dva, který říká, že „pastorační pracovníci mají právo obdobné zpovědnímu tajemství za podmínek stanovených zákonem“. Definice pastoračního pracovníka neexistuje v civilním právním řádu ani v kanonickém právním řádu. Jestli se někdo dozví, že se na některé škole některý kněz dopouštěl zneužívání, přijdou vyšetřovatelé, tak kdokoli z vedení církve může kantorům či uklízečkám říct, že je dali mezi pastorační pracovníky, protože nikde nejsou definované podmínky stanovení. Daný člověk se pak může odvolat na tajemství obdobné zpovědnímu a odmítnout vypovídat u soudu a na policii.

Je to kvůli tomu, že není nikde přesně definované, co znamená „tajemství obdobné zpovědnímu“?

Přesně tak. Zpovědní tajemství se vztahuje na akt zpovědi, který začíná a končí křížem. Někdy se některá biskupství vymlouvají na takzvané rozšířené zpovědní tajemství. Tedy v případech, kdy přijdou vyšetřovatelé pro podklady na církevní soudy s tím, že jim oběť nahlásila zneužívání a mají od ní informace, že u soudu bylo dalších šest obětí. Jenže u soudu se vymluví na rozšířené zpovědní tajemství a policie to vzdá, protože nerozumí církevnímu právu. Říkám to s garancí, protože jsem církevní právník a bývalý soudce Diecézního soudu v Brně. Nic jako rozšířené zpovědní tajemství neexistuje, církevní soudy by měly přestat lhát státní správě a poskytovat policii materiály.

Vy sám jste byl vyhozen z brněnského církevního soudu.

Protože jsem vystupoval proti zneužívání a založil organizaci Pro čistou církev, která pomáhá obětem. Sice mám vystudované kanonické právo, ale byl jsem finančně nezávislý na církvi, protože mám vinařství. Jenže nikdo jiný proti církvi nemohl v této oblasti vystupovat, protože je práce pro církev živí. Zároveň se církevní soud zpovídá biskupovi, který většinou má zájem na tom, aby církvi neodpadli kněží. Jsem konzervativní katolík, ale když člověk vidí tolik případů a důkazů, co se v církvi dějí, nemůže to ignorovat.

Co je největší problém s Vatikánskou smlouvou z vašeho pohledu?

Vidím mraky problémů. Je potřeba se podívat, co je ve smlouvě napsané a jak se dále vykládá. Když se podíváme třeba na Slovensko, kde byla obecná smlouva přijatá v roce 2000, nikdo v ní nehledal problém. Jenže v roce 2002 se výhody pro katolickou církev překlopily i na ostatní církve. Později přišly dodatky, ten o školství zajistil, že se i na státních školách vyučuje povinně volitelný předmět katolické náboženství. Skrze Vatikánskou smlouvu pak církevní kaplani působí i v armádě, policii, hasičském sboru a u záchranářů. Dále se hojně přidávají další státní instituce: svoje kaplanky a kaplany má Národní rada, prezident, ministerstvo vnitra i spravedlnosti. Tedy mnozí politici budují dobré vztahy s církví. Jsem přesvědčený, že k nynější Vatikánské smlouvě i tady přibudou další dodatky. Poslanci se mění, vatikánští diplomaté ne. Vatikán se u nás snaží uzavřít smlouvu už přes 100 let, odmítl je už Tomáš Garrigue Masaryk, ale nezdávají to.

Máte problém se samotným obsahem smlouvy?

Mám informace, že v původním návrhu mělo být napsáno, že katolická církev uznává a bude se řídit zákony České republiky, ale to vyjednavači škrtli. Už v preambuli Vatikánské smlouvy je napsáno, že Svatý stolec se úmluvou odvolává na předpisy kanonického práva a Česko na svůj právní řád. Problém ve smlouvě je, že po větě ‚Česká republika uznává zpovědní tajemství‘ nenásleduje ‚v souladu s českým právním řádem‘, prý tam tato věta byla a Svatý stolec ji odmítl. Tedy smlouva uznává výklad zpovědního tajemství podle kanonického práva, k čemuž budou muset české soudy přihlížet, jelikož Vatikánská úmluva je nadřazena českému právnímu řádu. Dost lidí zná salesiánská centra mládeže, jedna z nejintimnějších věcí v církvi je zpověď, přičemž kněz František Blaha ve farnosti svaté Terezie v Kobylisech ženy a dívky nutil při zpovědi sedat si mu na klín. Salesiáni udělali jednoduché vyjádření, krátkou omluvu a Blahu poslali na salesiánské centrum do Bulharska pracovat s romskými dětmi. Proto je z mého pohledu ve Vatikánské smlouvě uvedeno, že církev vykonává svou činnost i mimo území Česka.

Lze smlouvu vypovědět?

Pouze v případě, že s tím budou souhlasit obě strany. Mají na to šest měsíců, ale smlouvy s Vatikánem se nevypovídají. Například Itálie má platnou smlouvu s Vatikánem, kterou podepsal Benito Mussolini.

Jak by se dala podle vás smlouva upravit?

Pokud si je tato vláda, jak řekl premiér Petr Fiala, vědoma, že církev má problém se zneužíváním, měla by uzavřít s církví dohodu nebo provolání, že by diecéze měly otevřít archivy a vyrovnat se s oběťmi.

Proč z vašeho pohledu církev zatajuje případy zneužívání kněžími?

Bohoslovců, tedy chlapců, kteří se učí na kněží, je na jižní Moravě jen sedmnáct ve všech pěti ročnících. Většinou ještě někdo s učením skončí. Ročně přitom kněží umře mnohem víc. Církev zkrátka nemá duchovní, nemá je z čeho doplňovat. Tím pádem kněze raději přesouvají a tají zneužívání. Zahraniční studie uvádějí, že mezi kněžími je kolem 4,4 až 7,5 procent sexuálních násilníků. Pokud tato čísla převedeme do Česka, mezi 1800 kněží by mohlo být mezi 90 až 126 násilníky. Jeden agresor má v průměru na svědomí šest až dvacet obětí, někteří až stovky. Jen řád dominikánů, které vedl kardinál Dominik Duka, přiznal, že v 90. letech a prvním desetiletí 21. století měl ve svých řadách šest pachatelů. Ten řád má kolem 40 členů. Sám Duka řekl ve Vatikánu, že je to hysterie a sexuálních násilníků je mezi kněžími promile, ale pak se přizná šest případů.

Církev se ale brání, že zavedla školení, jak pomoci obětem zneužívání pro kněze a pracovníky s mládeží.

Když někdo začne na problém zneužívání upozorňovat, církev řekne, že zavede školení. Ale nezřídí fond pro oběti, aby se mohli platit jejich psychologové a psychiatři. Jenže oběti nám říkají, že církev je nijak neodškodnila, a psycholožka, za kterou je poslala, je přesvědčovala, že jejich psychický stav není takový, aby to mohly nahlásit na policii.

Vatikánská smlouva má posílit náboženskou svobodu v Česku. Proč má ale tolik odpůrců? Více si přečtěte v novém Reflexu >>>

Reflex 8/2025