Hollan: Bojím se víc Čechů než migrantů. Neskáču z nich radostí, proti ústavě jako Babiš však nepůjdu
V Brně, známém islámském centru České republiky, se živě diskutuje o místních muslimech. Náměstek primátora města Matěj Hollan se v rozhovoru pro reflex.cz zamýšlí nad tím, co to znamená jak pro město, tak pro celou naši vlast.
Jak moc leží brněnští muslimové modlící se v brněnské mešitě v Králově Poli Brňanům na srdci a do jaké míry toho někteří městští politikové jen zneužívají v bojích o moc? Je to něco, o čem se v šalině opravdu mluví? Nebo už nejezdíte šalinou?
V Krpoli žádná mešita není. U jednoho ze členů muslimské komunity se scházejí nějací jeho souvěrci. Městská část Krpole prověří, zda je toto konání v souladu se zákonem, pokud ne, samozřejmě budeme jednat.
O uprchlících se v Brně jedná myslím velmi živě a všude, nejvíc o nich mluví Michal Hašek, jenž obranu hranic chce zvednout jako hlavní krajské téma, protože krajský územní plán, který místo Brna kreslí bílý flek, asi moc voličů nepřitáhne.
Nárůst protimuslimských a protiuprchlických nálad je evidentní. Co by proti tomu měl politik, kterému záleží na komunikování reality, ale zároveň nechce páchat politickou sebevraždu, dělat?
Zaznamenal jsem od více lidí tendenci bagatelizovat sexuální útoky v Kolíně nad Rýnem a snahy omlouvat to sexuální frustrací. To je špatné, uprchlíci nejsou Boží děti, jež sem přicházejí čisté a neposkvrněné, je potřeba nahlížet na ně minimálně stejně kriticky jako na „Evropany“.
Tvrdit však jako Babiš, že sem nesmí ani jeden uprchlík, je mimo ještě daleko víc. Jednou tu máme ústavu a Listinu základních práv a svobod, která zaručuje svobodu náboženství, a při posuzování žádosti o azyl se takové věci nesmějí vůbec zohledňovat. Až Babiš zruší Listinu, ať si dělá, co chce, v tuto chvíli vyzývá k jejímu porušování.
Politickou sebevraždu proto páchá Babiš — je možné, že na této sebevraždě budou asistovat voliči a zánik demokracie si omezením základních práv odhlasují.
Mě osobně nezajímá, jestli tím, že striktně trvám na dodržování ústavních práv, přicházím o voliče. Já si vybral cestu demokratickou, pokud chce Babiš se Zemanem demokracii zničit, mají na to právo, já se jim v tom budu snažit zabránit. Rozhodnuti je na voličích.
Když ponechám stranou dávku xenofobie a rasismu, pořád mi ještě vychází, že část veřejnosti má z uprchlíků upřímný strach. Stejně tak se bojí muslimů a islámu. Proč tomu tak je? Čeho se bojí?
To, co se děje v notné části zemí, kde je většinové náboženství islám, není nic hezkého. Lidé z tohoto koutu světa mají často velmi odlišné návyky, propírané zacházení s ženami vskutku není nic láskyplného, žijí v zemích plných nesvobody a teroru, což jistě člověka formuje hodně negativně. Nevychází to primárně z muslimské víry, Bosňáci, jichž zde žije plno, tady žádná zvěrstva nepáchají. Ani Turci, kteří mají v Praze nebo Brně obchody na každém rohu. Vychází to z nenávistné interpretace koránu a z nedemokratických režimů.
S tím musíme počítat a musíme všemi legálními cestami trvat na dodržování zákonů ČR.
Nicméně se v posledních dnech ukazuje jiná věc: Oháníme se křesťanskými kořeny a mírumilovností tohoto náboženství, ale aktivity „slušných“ Čechů — pobodání muslima, žhářský útok na Kliniku, vyhrožování brněnskému primátorovi — svědčí o opaku. Že nenávistná a fanatická společnost jsme my.
Ještě k Babišovi: Kam podle vás směřuje — do kouta, kde už je Zeman, Konvička a Klaus, nebo se ještě úplně nerozhodl?
Babiš zjistil, že mu je líp mezi extremisty a že se jednodušeji získávají hlasy na rozdmýchávání nenávisti a strachu. Je to jeho volba — z ANO tím pádem buduje nenávistnou stranu, lidé typu Zlatušky z ní již odcházejí a já doufám, že ho to v příštích sněmovních volbách doběhne.
Babiš měl na začátku možnost vybrat si, zda půjde směrem slovenského prezidenta Andreje Kisky, nebo maďarského premiéra Viktora Orbána. Vybral si.