Dan Ťok

Dan Ťok Zdroj: Foto Aha! – David Malík

Ministr dopravy Dan Ťok: Praha by si měla vnitřní okruh zaplatit sama

Hana Filipová , Jiří Liebreich , E15.cz

Podle ministra dopravy Dana Ťoka z hnutí ANO je otázkou, zda by měl stát platit pražský silniční okruh tak, jak to udělal v Brně. „V Praze ta paralela neplatí. V Brně děláme jeden městský okruh a ten patří státu. K velkému městskému okruhu se naopak hlásila Praha celou dobu. Vede kolem Prahy. Malý okruh by si měli investovat sami,“ říká ministr Ťok.

Ministr, který v poslední době čelil kritice především kvůli nedávném kolapsu dálnice D1, připomíná, že rozpočet města Prahy takové řešení umožňuje. „Peníze na to mají. Pokud ale bude domluva, že městský okruh bude financovat stát výměnou za pozemky pro vládní čtvrť, pak peníze půjdou ze státního rozpočtu,“ říká Ťok.

Jak reálná je varianta vedení okruhu částečně tunely?

Varianta leží na stole, studii zpracuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Musíme si říci, zda by vedení pod zemí nebylo ekonomicky výhodnější. Neexistence pražského okruhu stojí velké peníze třeba na objížďkách. Pokud by se spočítala výhodnost z hlediska státu a veřejných financí, může se ukázat, že kdyby tunelová varianta stála asi o patnáct procent víc, je to pořád levnější, než když nebude stát.

Urychlilo by to výstavbu i časově, že?

Určitě. U tunelu máte výhodu, že nemusíte vykupovat pozemky a projednávat výkupy. Důležité je akorát vykoupení pozemků kolem portálů tunelů.

Kdy je reálné, že by ŘSD přišlo s konkrétním výstupem?

ŘSD nechám zpracovat studii, my se jí budeme zabývat. Bude to reálný vstup do debaty. Je třeba debatovat i s městskými částmi, kterých se to týká. Například Suchdol by to podešlo, pak je tu ale otázka křižovatek, se kterými počítají Dejvice pro své odlehčení. Tam je prostě nezvikláte.

Celý rozhovor s ministrem dopravy, v němž mluví například i o vykupování pozemků pro dopravní stavby nebo o železniční dopravě, si přečtěte na E15.cz >>>