V hlavní roli nebohého markýze exceluje Martin Siničák

V hlavní roli nebohého markýze exceluje Martin Siničák Zdroj: Archiv Národního divadla Brno

Pera markýze de Sade Douga Wrighta (vlevo) režíruje Martin Glaser (vpravo)
Plakát hry Pera Markýze de Sade
V hlavní roli nebohého markýze exceluje Martin Siničák
V hlavní roli nebohého markýze exceluje Martin Siničák
Doug Wright se děkuje po premiéře. Nový překlad pro Národní divadlo Brno připravil Pavel Dominik (vlevo od D. Wrighta), inscenaci režíruje Martin Glaser (zcela vpravo).
6 Fotogalerie

Propagandista v Bílém domě huláká opravdu znepokojivé nepravdy, varuje držitel Pulitzera i Tonyho Doug Wright

Kateřina Kadlecová

Jeho debutové drama Pera markýze de Sade (Quills; 1995) jsme dosud většinou znali jen v podobě tříoscarového filmu režiséra Philipa Kaufmana s Geoffreym Rushem v titulní roli zvráceného libertina. DOUG WRIGHT (*1962), jeden z předních amerických dramatiků, ovšem nedávno publiku představil českou premiéru svého nejslavnějšího kusu. Rozhovor o hře, která například v Manitobě vzbudila pozornost mravnostní policie a již v brněnském Národním divadle můžete vidět třeba hned v pondělí, si přečtěte v aktuálním Reflexu. V bonusových odpovědích Doug Wright mluví o „propagandistovi v Bílém domě“, o problémech se sexuální orientací i „divadelním“ platem v současných USA i o novém filmu s Michelle Pfeifferovou a Annette Beningovou, pro který napsal scénář.

Když se točil film Perem markýze de Sade, jako autor předlohy i scénáře jste byl neustále přítomen natáčení. Dokázal jste si ohlídat výsledek ke své spokojenosti?

Ano, ale film a hra jsou docela rozdílné. Divadlo dokáže skvěle zpracovat metaforu a alegorii, zatímco snímek je docela popisný. Násilí ve hře je mnohem extrémnější než ve filmu a nese komickou nadsázku, to by na plátně neprošlo; působilo by to groteskně, místo aby to dokreslovalo alegoričnost. Film a hra jsou jako dvě různé děti, na kterých si ceníte různých vlastností. Jenže hra byla prostě tím prvorozeným.

V Perech markýze de Sade se zabýváte nadčasovými tématy cenzury, pornografie, sexuality, duševní choroby, víry. Jak moc se v USA změnilo vnímání těchto fenoménů v posledním čtvrtstoletí?

Když měla Pera markýze de Sade v roce 1995 v New Yorku premiéru, vládli George Bush a konzervativci; hra byla obecně považována za provokativní až šokující. Teď, po čtvrtstoletí, sedí náš vlastní markýz de Sade přímo v Bílém domě. Když diváci vnímají hru s vědomím neřesti a korupce vládnoucích politiků, nabývá zcela jiných odstínů. Amerika a její kultura se změnily, prudce a znepokojivým směrem, a hra nabízí jisté řešení: mnohem lepší a méně nebezpečné než dusit radikální řeči je bojovat s nimi lepšími, moudřejšími projevy. Tahle zásada je momentálně zatlačena na okraj. Propagandista v Bílém domě huláká opravdu znepokojivé nepravdy a my jako země stále ještě hledáme jazyk, jakým bychom s jeho ideologií dokázali efektivně bojovat. Premisa hry – boj za svobodu slova – je dnes naléhavější problém a větší výzva než kdykoli jindy. 

Na čem pracujete teď?

Mám nový projekt, hru o americkém pianistovi, skladateli herci Oscaru Levantovi, který byl v padesátých letech též nesmírně populárním televizním komikem. Podobně jako de Sade s oblibou pronášel velmi šokující sentence a děsil a popouzel jimi publikum, byl také výtečným pianistou a nejlepším přítelem skladatele George Gershwina. Mladí lidé ho neznají, tak bych pro něj rád našel piedestal v americkém kánonu. Levant byl asi nejblíž jakési pomyslné americké verzi Oscara Wildea. Hra má premiéru 20. ledna v Chicagu a později se přesune na Broadway.

Vaše hry se zpravidla věnují pozapomenutým jedincům, kteří stáli na okraji a hlásali okolí nepohodlné pravdy nebo žili nekonvenčně. Kdo vás zajímá teď?

Čím jsem starší, tím jsem vybíravější, jak mi ubývá času… Existuje takový bláznivý americký příběh o kultu UFO sekty jménem Nebeská brána, devětatřicet jeho členů v roce 1997 spáchalo hromadnou rituální sebevraždu. Vedl je charismatický vůdce Marshall Applewhite a o něm chci psát. Na první pohled jde o extrémní, okrajovou, šokující věc, ale já myslím, že pro zkušenost lidí podlehnuvších kultu to bylo aktem hluboce teologickým a transformativním, chci tedy psát o rozdílu zkušenosti vedoucí k sebevraždě, vnímaném vně a zevnitř sekty.

Píšete také scénář pro drama Turn of Mind s Michelle Pfeifferovou a Annette Beningovou v hlavních rolích.

Po Novém roce se má začít točit a já se opět hodlám značně vměšovat do natáčení. Filmový průmysl je velmi náchylný k náhodám a nehodám a nikdy se nemůžete na nic spolehnout, ale režisér Gideon Raff k tomu přistupuje s velkou vášní, plus máme nasmlouvané ty dvě úžasné herečky. Navíc jde o dobrý thriller a ty teď frčí; románovou předlohu napsala Alice LaPlanteová. Starší dámu obviní z vraždy blízké osoby, ona ovšem trpí Alzheimerovou chorobou, takže neví, zda je vinna, nebo ne. Doufám, že v lednu nakonec kamery skutečně zapnou.

Stejně tak doufám, že Paramount Pictures zfilmují můj scénář o Tabu Hunterovi, americkém filmovém idolu padesátých let. Byl ikonou mužské sexuality a všechny dívky ho zbožňovaly. Jenže, jak popsal i ve své autobiografii, nebylo nic snadného být hollywoodským lamačem ženských srdcí a zároveň gayem s tajným životem, zamilovaným přítelem Anthonyho Perkinse ze Psycha.

Před čtyřmi lety jste si postěžoval, že kdybyste měl žít jen z peněz z divadla a tantiém za hry, nezvládl byste to, ačkoli teď budete mít na Broadwayi pátou hru. To pořád platí?

Platí. Nemohl bych třeba vůbec žít v New Yorku! Lístky do divadla jsou v USA tak drahé, a přitom si ani autoři her hraných na Broadwayi nemohou dovolit žít jako střední třída. Většina dramatiků pracuje stejně jako já ještě v Hollywoodu, abychom poplatili hypotéky a zdravotní pojištění a zajistili se na důchod.

Vaše nejvíce ceněné, i v Česku hrané drama Svou vlastní ženou vypravuje o známém berlínském transvestitovi. Charlotte von Mahlsdorf narozená jako Lothar Berfelde musela nakonec z vlasti emigrovat kvůli útokům neonacistů na její muzeum. Přemýšlíte někdy o odchodu z USA?

Samozřejmě. Jsem gay a vzal jsem ji za manžela jiného muže – a naposledy někdy před týdnem Nejvyšší soud rozhodoval o tom, jestli ve Spojených státech kvůli sexuální orientaci skutečně můžeme přijít o práci… Chování našeho prezidenta je alarmující, ale ještě víc zdrcující je selhání jeho vlastní politické strany, která mu v excesech nedokáže smysluplně a včas zabránit. Pokud nové volby nepřinesou změnu, mluvili jsme s manželem o tom, že se odstěhujeme. Jakživ bych nečekal, že tohle řeknu, ale moje vlast se bohužel stává čím dál nepřátelštějším místem. Kdykoli přiletíme do Evropy, díváme se na město, které navštívíme, s otázkou: „Tak jak by se nám asi žilo tady?“

Když jsme s Davidem před pár dny po večeři odcházeli z jedné brněnské restaurace, říkal mi: „Poslechni, to Brno je nádherné. Jak by se nám asi žilo v České republice?“ O tom samém ovšem kontemploval pár týdnů před tím v Itálii, v přímořském městečku Positano. Jak lehké je nás dva svést!