Helena Třeštíková: V životě by mě nenapadlo, že budu členkou Americké filmové akademie
První lednové povídání s Hvězdami Reflexu se konalo premiérově ve spřáteleném prostoru pražské kavárny Montmartre. Hostem v přeplněném zadním salónku byla hvězda zářící už 40 let, takzvaná časosběrná hvězda Helena Třeštíková. Dokumentární režisérka, autorka nového, cenami ověnčeného celovečerního snímku Forman vs. Forman a dáma plná vzrušujících pracovních plánů.
Paní Třeštíková je hvězdou Reflexu proto, že se loni během filmového festivalu ve Varech dozvěděla o své nominaci na členství v americké Akademii filmového umění a věd, která každoročně uděluje Oscary. Na besedě Reflexu vysvětlila, jaké bylo její „první oscarové volební období“, na co se dívala, jaké nové zahraniční dokumenty považuje za zásadní a v čem ji tahle premiérová „sledovačka na Oscary“ obohatila.
Dalším důvodem k udělení „Hvězdy Reflexu“ je fakt, že loni měl v Cannes světovou premiéru zatím poslední dokument Třeštíkové Forman vs. Forman. Byl zásadní i pro ni samotnou; právě díky režijním osobnostem československé nové vlny se totiž kdysi rozhodla pro dráhu dokumentaristky. V Montmartru vzpomínala, že Miloš Forman měl dokumenty strašně rád, často mu v nich ale chyběl zásadní příběh; dokumenty Třeštíkové, které až do své smrti sledoval, si však pochvaloval právě proto, že silné příběhy mají.
Silný příběh měl ostatně už její debut, o němž se na besedě mluvilo a který studentka FAMU natočila v roce 1975. Měl 15 minut a jmenoval se Zázrak. Byl o třech měsících těhotenství kamarádky, již kamera Třeštíkové provázela i porodem a prvními měsíci života novorozence; i díky tomuto přerodu dívky v matku je naše Hvězda Reflexu považována za celosvětovou zakladatelku žánru časosběrného dokumentu.
Velkou část povídání, jež bylo zaplněné diváky tak, že i producent Pavel Strnad zůstával stát vzadu, jsme věnovali otázkám na budoucí práci umělkyně, která loni oslavila sedmdesáté narozeniny. Například: Budou Manželské etudy po 45 letech? (To jsou legendární příběhy párů, jež se vzaly už v roce 1980.) Jak se má recidivista René? (Za dokument René získala Helena Třeštíková Evropskou filmovou cenu.) Dostala se narkomanka Katka z nejhoršího? (Nový dokument o Katce by prý bohužel nebyl příliš optimistický.) A co Mallory? A co Marcela? Je časosběrný film opravdu sázka na nejistotu?
Atmosféra v sále Montmartru byla vlastně podobná, jako bývá v kinosálech po projekci opusů Třeštíkové: lidé často reagují spontánně, smějí se, pláčí, snímek je zasahuje, dotýká se jích, chtějí si o něm s tvůrkyní popovídat…
Takže: poslechněte si náš podcast, podívejte se na videozáznam debaty nebo si rovnou přijďte zatančit na historicky první Ples Reflexu – 27. února ve Velkém sále Lucerny potkáte naše hvězdy tváří v tvář. Svou pozvánku na náš ples pro vás ostatně natočila i Helena Třeštíková.