V Odloučení je práce peklo. Nový seriál ukazuje, jak moc může být otrocká dřina v korporátu na h*vno
Odloučení (v orig. Severance) je nová devítidílní minisérie od Apple TV+, velmi malé, ale velmi bohaté streamovací platformy, o které se mluví čím dál tím víc. Odehrává se ve světě, v němž můžete rozdělit svoje já tak, že v práci nevíte o tom, jakým člověkem jste mimo ni, a doma zase vůbec netušíte, co provádíte v práci. Pokud namítáte, že přesně takhle vypadá každý váš pátek, Odloučení vás přesvědčí, že může být ještě hůř.
Minisérie v prvních epizodách skutečně dokáže zprostředkovat zmatení, znejistění a odloučení, kdy se spolu s novou kolegyní čtyřčlenného týmu musíme zorientovat v bizarních prázdných open spacech v dolních patrech obří budovy společnosti Lumon, které mohou, ale nemusí být novodobým peklem. Tým pracantů zde „kultivuje čísla“, postupně ale zjišťuje, že v celém systému cosi nehraje, zvlášť když nemůžete dát výpověď, ani svému nepracovnímu já poslat vzkaz. Kancelářské krysy poznáváme i ve světě venku, kde o pracovním drilu vůbec netuší. Dobrovolně.
V prvních epizodách se Odloučení sune kupředu jako konspirační thriller, který v sobě má prvky politické dystopie o budování kultu osobnosti i satiry na svět korporátní kultury. Je to příjemně mrazivé, splétá to záhadu, kterou chcete vyřešit. Pracovní kolektiv pod vedením Marka (Adam Scott) zde dusí šéfová v podání Patricie Arquette, která se chová jako Meryl Streep z Ďábel nosí Pradu říznutá tetou Lydií z Příběhu služebnice. Na otázku, zda máte zavřít dveře do jejího kanclu nebo je nechat otevřené, odpovídá: Obojí.
Je to minisérie, který říká, že práce, pravděpodobně hlavně ta kancelářská, je noční můra, která nemá valný smysl, je zbytečná a repetitivní, přesto své podřízené šéfové chtějí svým způsobem vlastnit, i když je udržují v nevědomosti. Zapadá tak do současných trendů, kdy se mluví o takzvané Velké rezignaci, neboť zejména v Americe kvůli nízkým platům, vysoké inflaci právě zbytečnosti práce lidé opouštějí svoje „bullshit džoby“.
Zároveň je třeba říct, že jde o minisérii, který ukazuje na to pokrytectví současného Hollywoodu, který nás chce poučovat o ceně práce v kapitalismu, jenž nás obírá o duši. To vše sděluje obří korporát a etalon kapitalismu jménem Apple. Někdy to má až absurdní rozměry, kdy se v Odloučení například mezi sebou nemají bavit jednotlivá oddělení, je tam pěstovaná umělá animozita a rivalita, aby nevznikla nějaká forma odborů. Pak si přečtete, že reálná firma Apple najímá anti-odborové právníky, kteří mají zamezit tomu, aby se v ní zaměstnanci sdružovali do podobných formací.