Video placeholder
Případy 1. oddělení se vrací ve třetí sérii
Případy 1. oddělení se vrací ve třetí sérii
Případy 1. oddělení se vrací ve třetí sérii
Případy 1. oddělení se vrací ve třetí sérii
Případy 1. oddělení se vrací ve třetí sérii
13 Fotogalerie

Případy 1. oddělení bojují v nové sérii i s politickou korektností. Nesmí se říkat slova jako cikán a buzerant

Vojtěch Rynda

Vítězný tým se nemění: pod třetí řadou oblíbených Případů 1. oddělení jsou opět podepsaní scenáristé Josef Mareš a Jan Malinda, režisér Peter Bebjak a osvědčení herci v čele s Ondřejem Vetchým. Jejich hlavním úkolem bylo zachovat zavedenému seriálu České televize tvář a přitom ho lehce aktualizovat. V pražské mordpartě proto konečně pracuje i žena a prosazují se tam i moderní technologie.

Od druhé řady Případů 1. oddělení uteklo šest let – ve skutečnosti i v ději. V rámci seriálu se policie začíná víc podobat firmě: zaměstnanci se předhánějí ve sbírání vysokoškolských titulů, používají se výdobytky jako porady po Skype, s narůstající měrou se dbá na PR, takže už kriminalisté nesmějí před novináři používat výrazy jako cigán nebo buzerant. Na což se jim nelehce zvyká už v prvním díle Podnájemníci, ve kterém hrají Romové a homosexuálové důležitou roli.

Nových dílů mělo být původně osm, aby – jak scenáristé vtipkují – se mohl celek tří sérií nazývat Třicet případů plukovníka Mareše. Některé epizody nicméně nabobtnaly, a tak třeba šestá část Taxivrah přetekla v „sedmičku“ Tramvaj. Jednotlivé případy opět vycházejí z autentických případů a na závěr diváka informují o trestech, které za dané zločiny padly.

Co se postav týče, oddělení přišlo o operativce Plíška (Bolek Polívka), který odešel do důchodu, ale na skok se vrátí ve třetím dílu Veteráni. Hlavně však nastoupila čerstvá krev: málomluvný česko-slovenský vyšetřovatel Jiří Netík (Juraj Loj) a hlavně operativkyně Adéla Čulíková (Bára Bočková), nezištná a obětavá dříčka, která působí, jako by byla v týmu odjakživa. Výhradám, že v seriálu téměř chybí ženské postavy, čelili tvůrci už po první řadě, ale tehdy argumentovali tím, že v dané době bylo zastoupení žen na 1. oddělení opravdu minimální.

Seriál opět poskytuje řadu velkých hereckých příležitostí představitelům malých rolí, které často vycházejí jako strhující mikroetudy – například zastavárníci v prvním díle, letečtí modeláři ve dvojce Flaška nebo celá plejáda feťáků a zlodějíčků napříč epizodami. Hlavní herci se drží své obvyklé – a divácky vděčné – polohy. Například Ondřej Vetchý je coby vedoucí 1. oddělení mjr. Mgr. Bc. Tomáš Kozák stále chápavým šéfem s občasným výbuchem hysterie, vyvolávaným například ambiciózní kolegyní plk. JUDr. Radkou Drápovou, M.B.A. (Lucie Štěpánková). Z policejního prezídia se vrátí Josef Korejs v podání Miroslava Hanuše, asi nejšťavnatější postava, která přebývá ve svém brlohu a pořád něco pojídá.

Režisér Peter Bebjak si tentokrát vzal k ruce kolegu Michala Blaška (minisérie Podezření) a se svým dvorním kameramanem Martinem Žiaranem dokáže procedurální vyšetřování, sestávající drtivou většinou z dialogů, vyprávět tak, aby během šedesátiminutové stopáže nenudilo. Osvěžuje i humor, používaný v možná ještě vyšší míře než dříve.

Předchozí řady Případů 1. oddělení mívaly sledovanost kolem 1,7 milionu diváků, letošní prequel Devadesátky dokonce dva miliony. Není důvod, aby s třetí sérií popularita Kozáka a spol. poklesla. Tvůrci se dušují, že jde o řadu poslední, ale to tvrdili po druhé várce taky...