Případy 1. oddělení bojují v nové sérii i s politickou korektností. Nesmí se říkat slova jako cikán a buzerant
Vítězný tým se nemění: pod třetí řadou oblíbených Případů 1. oddělení jsou opět podepsaní scenáristé Josef Mareš a Jan Malinda, režisér Peter Bebjak a osvědčení herci v čele s Ondřejem Vetchým. Jejich hlavním úkolem bylo zachovat zavedenému seriálu České televize tvář a přitom ho lehce aktualizovat. V pražské mordpartě proto konečně pracuje i žena a prosazují se tam i moderní technologie.
Od druhé řady Případů 1. oddělení uteklo šest let – ve skutečnosti i v ději. V rámci seriálu se policie začíná víc podobat firmě: zaměstnanci se předhánějí ve sbírání vysokoškolských titulů, používají se výdobytky jako porady po Skype, s narůstající měrou se dbá na PR, takže už kriminalisté nesmějí před novináři používat výrazy jako cigán nebo buzerant. Na což se jim nelehce zvyká už v prvním díle Podnájemníci, ve kterém hrají Romové a homosexuálové důležitou roli.
Nových dílů mělo být původně osm, aby – jak scenáristé vtipkují – se mohl celek tří sérií nazývat Třicet případů plukovníka Mareše. Některé epizody nicméně nabobtnaly, a tak třeba šestá část Taxivrah přetekla v „sedmičku“ Tramvaj. Jednotlivé případy opět vycházejí z autentických případů a na závěr diváka informují o trestech, které za dané zločiny padly.
Co se postav týče, oddělení přišlo o operativce Plíška (Bolek Polívka), který odešel do důchodu, ale na skok se vrátí ve třetím dílu Veteráni. Hlavně však nastoupila čerstvá krev: málomluvný česko-slovenský vyšetřovatel Jiří Netík (Juraj Loj) a hlavně operativkyně Adéla Čulíková (Bára Bočková), nezištná a obětavá dříčka, která působí, jako by byla v týmu odjakživa. Výhradám, že v seriálu téměř chybí ženské postavy, čelili tvůrci už po první řadě, ale tehdy argumentovali tím, že v dané době bylo zastoupení žen na 1. oddělení opravdu minimální.
Seriál opět poskytuje řadu velkých hereckých příležitostí představitelům malých rolí, které často vycházejí jako strhující mikroetudy – například zastavárníci v prvním díle, letečtí modeláři ve dvojce Flaška nebo celá plejáda feťáků a zlodějíčků napříč epizodami. Hlavní herci se drží své obvyklé – a divácky vděčné – polohy. Například Ondřej Vetchý je coby vedoucí 1. oddělení mjr. Mgr. Bc. Tomáš Kozák stále chápavým šéfem s občasným výbuchem hysterie, vyvolávaným například ambiciózní kolegyní plk. JUDr. Radkou Drápovou, M.B.A. (Lucie Štěpánková). Z policejního prezídia se vrátí Josef Korejs v podání Miroslava Hanuše, asi nejšťavnatější postava, která přebývá ve svém brlohu a pořád něco pojídá.
Režisér Peter Bebjak si tentokrát vzal k ruce kolegu Michala Blaška (minisérie Podezření) a se svým dvorním kameramanem Martinem Žiaranem dokáže procedurální vyšetřování, sestávající drtivou většinou z dialogů, vyprávět tak, aby během šedesátiminutové stopáže nenudilo. Osvěžuje i humor, používaný v možná ještě vyšší míře než dříve.
Předchozí řady Případů 1. oddělení mívaly sledovanost kolem 1,7 milionu diváků, letošní prequel Devadesátky dokonce dva miliony. Není důvod, aby s třetí sérií popularita Kozáka a spol. poklesla. Tvůrci se dušují, že jde o řadu poslední, ale to tvrdili po druhé várce taky...