Video placeholder

Gurmánský zážitek ze špinavého bufetu. Série The Bear jde proti drakům a prstenům moci se sendviči s hovězím

Jakub Švejkovský

Ve stínu fantasy megahitů letošního roku se v americké kuchyni zrodila vtipná, dynamická komediální série The Bear neboli Medvěd z dílny Disney+. V chicagském bistru se sendviči se ovšem neřeší pouze to, jak připravit nejšťavnatější italské hovězí, ale i způsoby, jak se vyrovnat se sebevraždou bližního či jak zatočit se závislostí.

V době, kdy se stále více derou do popředí televizní zábavy pořady s gastro tematikou v čele s globálním hitem MasterChef, představila streamovací služba Disney+ osmidílný seriál The Bear neboli Medvěd.

Do bistra se sendviči s italským hovězím na chicagském předměstí, kde se to jen hemží drogovými dealery a mafiány, se vrací Carmen, jehož skvěle ztvárnil Jeremy Allen White (seriál Hříšníci, filmy After everything nebo Po škole). Nadaný charismatický kuchař se po sebevraždě svého bratra Michaela vrací z vyhlášené restaurace v New Yorku. Degustační menu uvařené z těch nejdražších surovin s omáčkami připravovanými hodiny tak vyměňuje za zaplivaný špinavý bufet, kde toho příliš mnoho nefunguje a kterému navíc zdravotní inspektorka přiřkne podprůměrné hodnocení C.

Před Carmanem tak stojí přetěžký úkol – postavit na nohy dosti kulhající podnik, kterému navíc velí impulzivní manažer Richie, jehož si zahrál Ebon Moss-Bachrach (seriály Girls a Andor nebo filmy Svatý boj a Můj svět). Výbušný vedoucí, jenž byl nejlepší kamarád zesnulého Michaela, nejednou při konfliktu sáhne po zbrani. Trojici hlavních postav pak doplňuje zprvu tišší a nezkušená, ale o to více ambiciózní zástupkyně šéfkuchaře Sydney – tu ztvárnila Ayo Edebiti (seriály Big Mouth nebo Dickinson).

Tvůrcům se perfektně podařilo připravit pestrou směs neustále zmatených, pobíhajících a s velkou kadencí nadávajících kuchařů. V jednotlivých chytře napsaných epizodách se pravidelně střídá relativní klid s absolutním chaosem, kdy se buď převrhne část jídla, kus pokrmu začne hořet, anebo rovnou vybuchne toaleta či je někdo bodnutý nožem. Často divoce, ale citlivě švenkující kamera spolu s pravidelnými detaily na neúprosně tikající hodiny dodají tu pravou, zcela neklidnou atmosféru. Scenáristicky pak vyčnívá sedmá, 20 minut dlouhá epizoda, jež byla natočená na jeden jediný záběr.

Seriál Medvěd ovšem není pouze zábavnou změtí padajícího jídla a skupiny permanentně řvoucích lidí. Když se divák zakousne hlouběji do pověstného sendviče s italským hovězím, tak zjistí, že série velice zajímavě a zároveň ohleduplně zpracovává složitá společenská témata. Na pozadí souboje výrazných mužských charakterů se řeší, jak se vyrovnat se zmíněnou sebevraždou bližního, otevřeně jsou dále zobrazeny panické ataky, braní drog či závislost na lécích. Hlavní aktéři rovněž pracují na schopnosti komunikace a týmové spolupráce a kladou si otázku, zdali se v těchto měkkých dovednostech tak důležitých pro hladký chod kuchyně vůbec dokážou zlepšit.

Za celým seriálem stojí jako hlavní tvůrce Christopher Storer. Ten už v minulosti režíroval seriály Dickinson nebo Ramy, producentsky se pak podílel na filmech The Rental a Osmá třída, jenž byl nominovaný na nejlepší film v rámci Independent Spirit Awards.

Seriál Medvěd vtrhl na platformu Disney+ s velkou energií, humorem, ale i vážností. Celá tahle originální a chutná receptura znamená jediné – na rok 2023 už je naplánovaná druhá série. Všichni seriáloví gurmáni tak mají na příští rok o chutné audiovizuální menu postaráno.