Starej chlap, který ještě neřekl poslední slovo. Jeff Bridges ochraňuje blízké v novém seriálu
Seriál Starej chlap, který je v Česku k vidění na platformě Disney+, vznikal poměrně překotně, protože jeho natáčení nepřerušila obligátně jen pandemie, ale i nemoc hlavní hvězdy Jeffa Bridgese. Diagnostikovali mu rakovinu lymfatických uzlin, a navíc onemocněl covidem. Strávil týdny na jednotce intenzivní péče a sám v rozhovoru pro Reflex říká, že nevěděl, zda se vůbec na plac vrátí.
Během první epizody byste vůbec nehádali, že byl Bridges nějak indisponován nebo že je mu dvaasedmdesát, protože se pouští do velmi tělesné, prašné a kontaktní bitky s o mnoho dekád mladším protivníkem, s nímž se po sobě válí, škrtí se, kopou se, až ve finále havarují spoutaní v jedoucím autě. Jeho Dan Chase ale zjišťuje, že si bude muset lízat mnohem starší rány.
Bridges v seriálu hraje bývalého agenta CIA, který žije naprosto mimo systém se svými psy, ukáže se však, že před třiceti lety provedl kdesi v Afghánistánu něco hrozného, co se mu teď na sklonku života někdo rozhodl připomenout pomocí trénovaných zabijáků. Jde mu po krku jak FBI v podání Johna Lithgowa, která mu nemůže zapomenout, že porušil dohodu, tak mocný cizinec, jemuž možná vzal něco velmi cenného.
Chvíli si popovídat
Seriál je ve svých sedmi epizodách nečekaně pomalou konspirační hrou několika agentů, kdy dlouho není jasné, kým pro sebe ty postavy jsou, zda na sebe donáší a s kým jsou tajně spřažené – a zda v telefonu Bridges mluví se svojí dcerou či ne. Odehrává se v zasedačkách zpravodajských agentur i tajných bytech, a ačkoliv možná chvílemi nevíte, která bije, většinu času si říkáte, že je skvělé, že je tady zase po nějaké době seriál, kde si mohou dva lidé v kanclu, v letadle či na baru jen chvíli povídat, aniž by se někam spěchalo a kašlalo se na budování atmosféry vystlané komplikovanými vztahy.
Starej chlap se často prostřednictvím flashbacků otáčí do minulosti, do Afghánistánu, kde Američané vyzbrojovali místní v boji proti Sovětům, nečekejte ale žádnou Soukromou válku pana Wilsona, tedy tu tématicky podobnou, rozšafnou komedii s Tomem Hanksem, ale spíš temný thriller, který v tom svém tónu místy připomíná slabší odvar Taylora Sheridana a jeho Sicaria či Wind River.
Mluvit. A střílet...
Tady se ale Starej chlap vzniklý podle knihy Thomase Perryho chytá tak trochu do vlastní pasti, když si v závěrečných dílech postavy začnou hrozit, že se stane něco strašného, a mluví o tom, že k nim žádné světlo nedosáhne, což je ale nechtěně vtipné, protože se najednou má rozpínat nějaká hrozivá temnota v lidských duších, děje se to ale jen ve slovech a dialozích, které jsou navíc čím dál tím víc literární, nepřirozené, toporné.
Problém také je, že zde vystupuje příliš mnoho nezajímavých postav, díky nimž se seriál stává trochu natahovaným, přitom poslední epizody ukazují, že nepotřebujete snové scény ani politicko-geografické konotace, stačí jen nechat Bridgese a Lithgowa v jednom autě kdesi na poušti v Maroku mluvit. A pak střílet.