Ivan Trojan a Tereza Ramba hledají v minisérii České televize Docent sériového vraha jako Pat a Mat
Jako oheň a voda jsou vyšetřovatelé Fousová a Stehlík v trojdílném cyklu Docent: ona za sebou nechává chaos, on je puntičkářský pedant. Tihle dva poloamatéři ale spolu možná dokážou to, na co nestačí celá pražská mordparta. Minisérii České televize od scenáristů populárních Případů 1. oddělení Josefa Mareše a Jana Malindy natočil neméně zkušený kriminálkář Jiří Strach.
Jednu věc je třeba říct rovnou: Docent se na vlně oblíbených detektivních sérií jako právě Případy 1. oddělení nebo Devadesátky rozhodně neveze. Jeho vznik se táhl dlouhých deset let, Jiří Strach byl jeden z původních kandidátů na režii právě „Případů“ a s daným žánrem má coby tvůrce titulů jako jsou Ďáblova lest, Ztracená brána nebo Labyrint, bohaté zkušenosti.
Ještě bohatší je jeho spolupráce s hercem Ivanem Trojanem, kterého Strach režíroval podle svých slov asi v osmnácti projektech. Patří mezi ně i pohádkový diptych Anděl Páně, v němž Trojan ztvárnil anděla Petronela – a ten má s jeho Stehlíkem v Docentovi nečekaně hodně společného: oba jsou popletové a nemehla, kteří zároveň odmítají uznat chybu.
„Docent Ivana Trojana je pedant a moje postava je pro kontrast rozmazlená bordelářka,“ říká představitelka Fousové Tereza Ramba. „Je to trochu holka lempl. Kamkoliv přijde, tak v první řadě všechno rozkope, všechny postřílí a až pak se ptá. To se mi hrálo dobře.“ Stehlík je oproti ní kriminalista teoretik, který se do akce pod vedením rázného majora Šery (Ondřej Vetchý poněkolikáté v téže poloze) dostane napůl omylem zpoza katedry na policejní akademii. Šera i Fousová ho nesnášejí – a on je se svým puntičkářstvím a nepraktičností opravdu někdy na zabití.
Minisérie Docent tak stojí na osvědčeném modelu protikladných hlavních postav, které jsou zdrojem dynamiky i humoru. V tomhle případě humoru někdy až groteskního: neřízená střela Fousová a pomalý patlal Stehlík připomínají Pata a Mata, akorát se nepokoušejí sestrojit motorku z vrtačky a necek, nýbrž dopadnout vraha, kterého docent považuje za sériového.
Kombinace bizarních vtipů („Ty stará kurvo,“ hlásí papoušek Andrej), brutality (mrtvoly mladých žen zohavené ohněm či kyselinou) a pečlivých procedurálních postupů je místy trochu příliš nesourodá a scénář na tři celovečerní filmy nevydá. Hluchá místa a další nedostatky se ale daří překrývat vedlejším postavám, které jsou pestře rozhozené a výborně obsazené – třeba tanečnice z východu v podání Elizavety Maximové.
Docent běží v České televizi od 5. února a s jeho úspěchem se počítá: už teď se připravuje druhá série.