Video placeholder

Matematika zločinu: Jak zmršený znalecký posudek zničí život nevinnému a pachatel dál běhá po svobodě

Kateřina Kadlecová

Nejprve podcast, pak knížka a nyní třídílná minisérie televize Nova, přesněji jejího placeného VOD kanálu Voyo. True crime story a soudní drama v jednom Matematika zločinu představuje konkrétní případ bezmoci odsouzeného, nespravedlnosti rozsudku a arogance mocných katů. Cenná je i pro docela přesný popis toho, jak se v Česku dělá investigativní žurnalistika.

Příběh Matematiky zločinu se začal odvíjet už před jedenácti lety. Naše tehdejší redakční kolegyně, reportérka Magdalena Sodomková, publikovala 10. května 2012 v Reflexu text o podvodnících Vítu a Matěji Bártových (vzpomínáte na politickou stranu Věci veřejné a bezpečnostní agenturu ABL?). Ti opsali své v Bratislavě obhájené rigorózní práce z učebnic svého školitele Jiřího Strause, hojně kritizovaného soudního znalce v oboru biomechaniky. Jak později Magdalena odhalila, tento „matematik zločinu“, jak mu média přezdívala, prostřednictvím svých mizerně, jen pro peníze zpracovávaných posudků zničil životy mnoha nespravedlivě odsouzených, zatímco skutečné pachatele ponechával na svobodě.

Justiční omyl

Magdalena Sodomková s kolegyní dokumentaristkou Brit Jensen z Českého rozhlasu nejprve během víc než roku pracovaly na velmi oceňovaném podcastovém seriálu Matematika zločinu, poté totéž téma přetavila do knížky, dokumentární detektivky, a poslední červencový pátek odvysílalo Voyo první díl seriálu Matematika zločinu. Jeho hlavní postavou se stala, jak jinak, Magdalena sama.

Pracuje jako novinářka v předbabišovských Lidových novinách, když ji kontaktuje Tomáš Toman. Ten sedí v indonéském vězení a čeká na vydání do Česka, odkud utekl na Bali před rozsudkem, který považuje za nespravedlivý. Zločin z roku 2009, za který byl odsouzený k dvanácti a půl rokům vězení, prý nespáchal – posudek soudního znalce médii přezdívaného Matematik zločinu, jehož předobrazem je zmíněný profesor Jiří Straus, je podle něj vylhaný. Jenže soudce se mu přes rozporující posudky znalců z jiných oborů rozhodl věřit.

Bebjak a Bombík to opět zvládli

Na ploše tří hodin, které tři stovky šťastlivců viděly na velkolepě pojaté slavnostní premiéře v pražském kině Aero, se odvíjí příběh, který je podle některých diváků předvídatelný a naplňuje známá klišé. Otázkou ovšem je, jestli ona předvídatelnost není prostým důsledkem toho, že je příběh již osvobozeného Tomáše Tomana v éteru už přes dekádu a všichni jsme na něj museli v médiích narazit.

Co je naopak dobré si připomínat častěji, jsou poctivě zobrazené omezené možnosti práce novinářů v Lidových novinách a Mladé frontě poté, co je, zjednodušeně řečeno, převzala firma Andreje Babiše, a taky nesnadné podmínky, v jakých pracují čeští investigativní novináři, jichž bohužel ubývá. Sama musím říci, že výsledek mi na české poměry přišel velmi dobrý. Tomáš Bombík, zkušený scenárista filmů Zpráva a Trhlina i kriminálních minisérií Případ Roubal nebo Spravedlnost, dokázal příběh odvyprávět zajímavě, přehledně a celistvě, režisérovi Petru Bebjakovi, mimo jiné autorovi populárních seriálů Devadesátky a Případy 1. oddělení, bych vytkla maximálně formu a četnost Tomanových flashbacků, vzpomínek na noc, kdy u pražského nočního klubu, jehož název byl změněn, možná někoho zabil…

Memento: zlí a podlí můžou na kohokoliv

Vedle minimalistického, soustředěného herectví Lucie Štěpánkové, která v seriálu mluví, gestikuluje, ba i vypadá jako novinářka Magdalena Sodomková, je třeba ocenit představitele Tomáše Tomana Jana Nedbala – i zde tvůrci vsadili i na výjimečnou fyzickou podobu. Do sebe zahleděný, arogantní biomechanik Jiřího Bartošky diváky zaujme a vtáhne do děje podobně jako excelentní Zuzana Bydžovská a Kristýna Boková v roli Tomanovy obětující se matky a odevzdané sestry – obě ztvárnily obyčejné, trpící ženské z chudých poměrů prostě výtečně.

Matematiku zločinu považuju za velmi cennou jako připomínku toho, že korupce, klientelismus, lenost a neschopnost našich spoluobčanů, kteří jsou momentálně u moci, může zničit kohokoli z nás. A zatímco předobraz seriálového forenzního biomechanika se za svůj šlendrián nikdy neomluvil a bůhvíkolik osudů zničil, televize Nova se snaží svá pochybení odčinit. Zatímco dřív bulvárně popisovala Tomáše Tomana jako vraha, ač byl souzen za zabití, teď investovala velké peníze do dobrého seriálu, kde pochybení svých moderátorů a zpravodajců reflektuje a přiznává. Silná ženská postava Magdalany, příběh, co se opravdu stal, i solidní production values činí z Matematiky zločinu jedno z největších letních lákadel české provenience.