Seriál Věž: Traumatizovaná vyšetřovatelka ze Hry o trůny hledá zmizelé teenagerky i zavražděné mámy
Jeden očekávaný filmový hit za druhým odkládá svou premiéru o dlouhé měsíce, od pokračování Duny a Pána prstenů: Války Rohirů po čtvrtou řadu seriálu Temný případ, protože vyjednání podmínek stávkujících scenáristů a herců se zatím nepřiblížilo. Mnozí z nás se tak dostanou i do těch zákoutí kinematografie, kam by bez neplánované pauzy nejspíš nenakoukli. Třeba k britské krimi sérii Věž, The Tower.
Když před rokem běžela na HBO první, třídílná řada Věže, pustila jsem si ji hlavně proto, abych viděla, jak se představitelka hustofeny Yary Greyjoy ze Hry o trůny bude chovat v naprosto odlišné roli v reálném, nikoli fantasijním prostředí. A Gemma Whelan mě nezklamala – jako chladná, striktní, neústupná a ultra profesionální detektivka Sarah Collins s velkým smutkem z dávné minulosti byla velmi přesvědčivá.
Londýnské podzemí
Aktuální druhá řada s názvem Věž: Smrtící vzkaz o čtyřech zhruba třičtvrtěhodinových epizodách přináší další dramata, která se odehrávají v okolí věžáku Portland Tower v jihovýchodním Londýně.
Sarah opustila oddělení Farlow s nepříliš kvalitním šéfem Kieranem Shawem (hraje ho Emmett J Scanlan, známý třeba ze seriálu Peaky Blinders) a začíná na oddělení vražd, kde okamžitě dostává na starost dávný případ nezvěstné patnáctileté školačky Tanii. Ta před čtvrt stoletím zmizela v jednom parku, jehož mentálně handicapovaného hlídače, podle vlastních slov Taniina kamaráda, kdysi policisté nevyslechli tak dobře, jak by měli. V nepřátelsky naladěném oddělení vražd, vedeném nevlídným a zpočátku značně demotivujícím šéfem, se Sarah snaží změnit pravidla hry a zároveň neudělat chybu v policejních procedurách. Což by jistě šlo mnohem lépe, kdyby se do toho nemotal ještě další případ, domácí násilí v rodině alkoholika Brannona. Do tohoto vyšetřování je zapletená i stará známá z první řady Věže, policistka začátečnice Lizzie Adama (hraje ji Tahirah Sharif). Lizzie se vinou své horlivosti opět dopouští chyb, a to na místě činu i, řekněme, ve vztahu k nadřízeným.
Smrtící vzkaz. Exkluzivně pro ženy
Máme tu detektivku velmi klasického střihu pro milovníky, a především milovnice inspektora Dalglishe a Vražd v Midsomeru, ale taky třeba Line of Duty. Jen se tedy setkáváme, pro některé „už zase“ a pro jiné „konečně“, se zajímavými ženskými postavami jak v roli vyšetřovatelek, tak na pozici obětí zločinů a obecně výrazných hybatelek děje. A ano, chybujícími jsou zde většinou muži na všech stupních potravního řetězce a taky tu máme etnicky pestrý policejní soubor, vážení kritici politické korektnosti a proporčnosti a pomyslných kvót. Ale tak to prostě v multikulti Londýně a v moderních pracovních kolektivech chodí, víte?
Výborné herectví, kvalitní práce režisérky Faye Gilbert, dobře napsané dialogy, průběžně dávkované napětí, naprostá věrohodnost, nahlédnutí do policejní rutiny, aktuálně velmi diskutované a obecně pohříchu podceňované trestné činy… Výkonný producent a scenárista v jedné osobě, Patrick Harbinson, opět dokázal dobře namíchat dramata reálného života spíše nižších společenských vrstev s tenzemi v policejním sboru a komplikacemi při vyšetřování. Docela by mě zajímalo, proč bestsellery anglické autorky Kate London, podle nichž se jednotlivé řady Věže točí a která mimochodem devět let sama pracovala u policie včetně oddělení vražd, nevycházejí i v češtině, ale třeba se to po kýženém úspěchu kvalitní procedurálky Věž změní…
Jak jistě tušíte, dveře k třetí řadě Věže nechali tvůrci otevřené. Bude se jmenovat The Tower: Gallowstree Lane a jako předlohu tvůrci opět využijí románu Kate London, dočkáme se snad už v příštím roce.